Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bästa sätt att putsa mässing?

Skrivet av Klaudia v 23
Var på Stadsmissionens affär på Söder idag, de hade en hel julavdelning! Blev en jättefin ljusstake i mässing för bara 19 kr. Den behöver dock putsat lite, vet att man kan använda ketchup men det måste finnas något mindre kladdigt sätt, eller? :-)
Svar på tråden: Bästa sätt att putsa mässing?

Mässingsputs?

Skrivet av  Luddtussen
Jag höll på här för ett tag sen, med ketchup och ättikssprit i vatten tillsammans med en aluminiumfolie ... Möjligt jag gjorde fel förstås :-), men det blev inget vidare bra. Så jag köpte mässingsputs ... bättre :-).
 

Coca-cola

Skrivet av  Nasr
har jag hört man kan doppa ner det i men vet itne om det funkar. Frätande är det ju i alla fall så det kanske är värt att provas =)
 

...

Skrivet av  ...
(O)
/_\\
 

detta ska funka,

Skrivet av  anna med jenny
häll varmt vatten i en hink. tillsätt hushållsoda och lägg aluminiumfolie i botten. sen är det bara att doppa!
 

eller salt

Skrivet av  polgara
på samma sätt med varmt vatten och aluminiumfolie. Helst ugnsfolie, den är tjockast.
 

Häxan! Såklart! imt

Skrivet av  Gia
imt
 

Bästa är

Skrivet av  Åsa
Häll kokande vatten i en skål klädd med aluminiumfolie och några teskedar bikarbonat. Funkar jättebra! Och enkelt.
OBS det måste vara kokande vatten som hälls i skålen.
 

Gammalt beprövat o lyckat resultat...

Skrivet av  Mimmi&Zacki
..Köp citron eller vinsyra i affären.....
Göriordning diskhon så den är ren, häll varmt vatten, o blanda i syran med Yes diskmedel.....
Lägg i det som skall putsas några minuter o sedan upp o torka av nogrannt....Putsa till glansen....
 

Artiklar från Familjeliv