Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Arbetsterapeut någon?

Skrivet av Ela med KA 2/7
Jag har bestämt mig för att börja plugga efter mammaledigheten, eller rättare sagt jag börjar på komvux redan efter jul för att komplettera med några ämnen. I slutänden tänkte jag bli arbetsterapeut, det verkar jätteskoj tycker jag. Är det nån här inne som arbetar som det idag eller har erfarenhet. Skulle va jättekul om ni ville berätta vad ni gör i såfall.
Lön? Uppgifter? Hur var utbildningen?
Svar på tråden: Arbetsterapeut någon?

Sen 10 år tillbaka

Skrivet av  Skrållan
Gick ut AT-utbildningen -93. Då var den 2,5 år idag 3 år. Utbildningen var då jätterolig. Varvat med mkt teori, anatomi, fysiologi, sjukdomslära mm mm och en hel del mera praktiska ämnen.
Idag tror jag utbildningen blivit ännu mera teoretisk.

Jobbet är oerhört stimulerande. Jag jobbar just nu inom kommunal äldreomsorg. Har även jobbat 3,5 år inom psykiatri samt en del i primärvård.
Efter 10 år är jag dock rätt frustrerad och en aning less på jobbet. 10-årskris har jag och en bekant som är socionom och också jobbat ca 10 år, konstaterat.
Man får vara beredd på att ingen riktigt vet vad man gör, man får skaffa sig en "snabbkurs i PR" för att kunna föra ut rehabiliteringsbudskapet.

Men är man en person som både gillar att jobba praktiskt och teoretiskt är det ett superjobb.
 

Mera

Skrivet av  Skrållan
Idag jobbar jag ju inom kommunal äldreomsorg på servicehus. Jag ansvarar för bedömning av aktivitetsförmåga-dvs vad man klarar och inte klarar av dom aktiviteter man gör under en dag: stiga upp,klä sig , förflytta sig, planera sitt handlande osv osv.
Tyvärr pga alltför lite resurser från både rehabiliteringshåll och vårdpersonal så handlar jobbet i stor utsträckning av hjälpmedelsutprovning. Alltför mkt arbetstekniska hjm till vårdperonal.
Rimmar mkt illa då man egentligen vill jobba utifrån ett självständighets och aktivitetstänkande hos varje individ.

Efter 10 år i yrket har jag nu 18 800 kr. Inte egentligen illa då mina kollegor som jobbat 30 år bara har en 15oo kr mer.
Ingångslönen här i vår kommun i västerbotten ligger nu kring 16 700 -17 100 (vad de fick i våras).
Då ligger VB mkt lågt till lönemässigt.
 

Artiklar från Familjeliv