Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Arbetslös, att välja bort a-kassa?

Skrivet av Anna T2
Jag är ju numera arbetslös :-)

och har rätt till a-kassa. Men eftersom jag har en del kommande frilansuppdrag och kanske enstaka temporära jobb, funderar jag på att inte ta emot ersättningen från a-kassan, utan försöka gå runt ändå.

Min erfarenhet är nämligen att det blir himla krångligt att kombinera a-kassa med annan form av ersättning. Hålla reda på exakt hur mycket man jobbat och vilka datum, kanske fylla i a-kassekorten fel och riskera att bli återbetalningsskyldig etc.

Det skulle kännas enklare - och mycket mer rättvist -att klara mig på de pengar som jag TJÄNAR ihop.

Eller?

Någon som har tips att ge? Borde jag starta eget?


Svar på tråden: Arbetslös, att välja bort a-kassa?

Tips o tips

Skrivet av  Annika
Men om du klarar dig på de jobb du har och tycker att det är krångligt att fylla i kassakorten så är det ju bara att hoppa över a-kassan.

Jag har stämplat i perioder och tycker inte alls att det är svårt att fylla i korten. Vad är det som är krångligt menar du? Att du arbetar oregelbundet?
 

Just ifall man

Skrivet av  Anna T2
frilansar så är det ju svårt att veta vilken dag man ska räkna att man har jobbat, hur länge och så. Annars är ju korten inte alls krångliga, men just i detta fall känns det som om det kan bli det.

Om det visar sig att jag jobbat så mycket så det motsvarar a-kassan, då blir jag väl ändå återbetalningsskyldig?

 

Du ska

Skrivet av  Annika
fylla i korten för två veckor bakåt.
Arbetar du 10 timmar en dag och 15 en dag och 5 en dag så skriver du bara det på kortet.
Kassan räknar ut hur mycket du ska få och du kommer inte att få för mycket pengar som du får betala tillbaka så länge du fyller i korten rätt.

Arbetar du 50 timmar under 2 veckor så skriver du det och då betalar de inte ut pengar till dig, så jag tror inte att du kan få för mycket.

Om du däremot arbetar 50 timmar en vecka och har fyllt i på korten att du inte arbetat alls, då blir du återbetalningsskyldig om de kommer på dig, men det kommer du ju inte att göra :)

Jag tror att det ger sig för dig och att det inte kommer att bli så krångligt att fylla i korten.

Lycka till med arbete :)
 

Tack för svar! men behövs inte arbetsgivarintyg?

Skrivet av  Anna T2
Jag ska tänka på saken ett varv till.

Men tidigare har jag behövt arbetsgivarintyg för de dagar jag uppgett att jag arbetat. Och de kan vara lite trixiga att få tag i i min bransch.

Tack för ditt svar och för lyckönskningen!
 

Hmm, vet

Skrivet av  Annika
faktiskt inte om du behöver sicka in arb.intyg varje gång du har arbetat. Jag har inte behövt göra det utan kassan kontaktar mig ibland och ber att jag ska skicka in arb.intyg. Det händer kanske 2 ggr om året.
Nu är jag bara på ett par olika ställen och arbetar så det blir inte krångligt för mig, men jag kan förstås tänka om du har många olika arbetsgivare att det kan vara lite mer besvärligt.

Ja, du får helt enkelt fundera på om det är värt "besväret" att stämpla....
 

Men ...

Skrivet av  signe som inte fattar någonting *S*
varför vill de ha arbetsgivarintyg?
De slipper ju att betala ut ersättning
 

Vet inte,

Skrivet av  Anna T2
men de brukar vilja ha det. Har hänt både mig och min sambo! Och hur kul är det att be en högst tillfällig arbetsgivare som man frilansat för om ett sådant?

 

Ja, det är ju ...

Skrivet av  signe
lite knäppt. Men du hur gör du när du frilansar sådär och inte har eget företag?
Timanställer de dig eller betalar du in skatter och sociala avgifter själv?
Nu för tiden kan man ju deklarera en speciell blankett och betala in dessa själv fast det är ju lite tvåtydigt.
Läser man bestämmelserna är det den som betalar ut lönen som har ansvaret för att skatt och social avgift kommer in. Alltså kan man snällt säga att man betalar in det själv och sedan skita i det, det är arbetsgivaren som åker på det.

Tittade för ett tag sedan på hur det skulle fungera om man skaffade en FA-skattsedel. Har man företag när man blir arbetslös, verkade det vara riktigt besvärligt med a-kassa. Skaffar man däremot företaget när man redan är arbetslös var det mycket lättare med regler och annat.

Ring a-kassan direkt vettja
 

hej igen Signe,

Skrivet av  Anna T2
om jag gör något sådant jobb nu när jag inte har företag, så får jag betalt som vanlig lön, dvs. med redan dragen skatt. För det mesta löser min uppdragsgivare det som att jag är timanställd.

Hu! Jag måste lära mig mer. Ska kontakta a-kassan och fråga.

Tack för alla tips!

 

En viktig sak...(långt)

Skrivet av  Annika M
Man får inte ha hur många uppdragsgivare som helst om man ska varva frilansuppdrag och "stämpling". Jag fick i alla fall bara ha två uppdragsgivare och de skulle vara "stadigvarande". Dessutom finns det vissa regler om hur arbetet ska vara organiserat, dvs. hur man får betalt och var arbetsplatsen är förlagd. Annars betraktar a-kassan det som om man är egen företagare.

Jag antar att reglerna är sådana just för att a-kassan inte är tänkt som en långvarig försäkring utan mer är tänkt att användas under en övergångsperiod.

Det bästa är nog att höra med a-kassan och helst få det "på papper".

Hoppas du slipper arbetslösheten snart. Du kan ju alltid söka starta-eget bidrag, om du funderar på att starta eget. De reglerna är väldigt förmånliga tycker jag. Lycka till!
 

...och en annan viktig sak...

Skrivet av  Annika M
a-kassan baseras ju på hur mycket man arbetat innan. Så om man under en längre period arbetar mindre än heltid och sedan begär ersättning får man inte a-kassa på heltid.
 

Tack för svaren!

Skrivet av  Anna T2
det känns som om jag ska försöka få igång något eget så snart som möjligt.

Vi får se! Jag är bara på första arbetslösa veckan och den är ju karensvecka, så det lär ta ett par månader innan allt är igång.

tacktack!
 

Artiklar från Familjeliv