Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Att fråga om på intervjun?

Skrivet av Flowergirl
Vad ska/bör/kan vara bra att undra över vid intervjun? Dvs jag gissar att de kommer att fråga om jag har nåt jag funderar över eller vill veta mer om. Antar oxå att de kommer att berätta lite mer ingåedne om sitt/företag/arbetsplats o den aktuella tjänsten.
vad brukar ni fråga om? arbetstider? övertid? Vad?
Svar på tråden: Att fråga om på intervjun?

Jag kan börja,

Skrivet av  Kuben
så kan väl andra fylla på?
Jag brukar fråga om allt möjligt om tjänsten som sådan; Uppbyggnad, administrationsdel, om den tex innehåller ekonomiskt ansvar (svårt här; vet inte alls vad du söker för jobb) mm. Jag försöker ta reda på så mycket som möjligt om företaget och brukar hitta frågor kring företagsstrukturen, ledarskap och företagsklimatet. Jag vill ochså veta vad som förväntas av mig, villka villkor jag jobbar på. Absolut arbetstider, och övertid...men inte övertidsersättning- ännu. Det brukar rekommenderas att ta det om man går vidare, tillsammans med löneanspråk och förmåner. Däremot kan man frågare om möjligheter att utvecklas på arbetsplatser, kurser, möjligheter att klättra... mm.
Detta var bara en början, hoppas fler kan fylla på.
Lycka till!
 

Tack!

Skrivet av  Flowergirl
Det var ett jättebra svar! Jag söker ett ganska kort vik på en statlig myndighet som handläggare så det känns inte som ev utvecklingsmöjlighetsfrg är så relavanta, fast visst om det finns möjlighet till fortsatt jobb efer vik det är klart.
Det där med företags/arbetspaltsklimat är ju intressant men hur frågar man om det? Detta är en liten enhet med ca 30 anställda varav ca 10 är på det kontor jag ev kommer att vara, hur frågar man då? O om ledarskap? "Öh, hur är arbetsmiljön här då? o hur är du som chef?" ...:-) skämt o sido, hur lägger man fram det fint? O förrsten, brukar man få svara på typ "nämn tre goda resp dåliga egenskaper som du har"?
 

Den frågan..

Skrivet av  Kristin
har kommit upp på alla intervjuer jag varit på, och det är lika svårt varje gång! Men jag tycker att du ska tänka ut ett svar på den frågan, för det är nog säkert 75% chans att den kommer i alla fall.

Det kommer säkert att gå jättebra! Du fixar det här!
 

Ett litet tips

Skrivet av  Helén - statsanställd
Om du blir erbjuden en liten sväng runt på arbetsplatsen, titta då om dörrarna är stängda eller öppna. Det kan vara ett tecken på hur arbetsklimatet är på platsen.

Jag hade som standardfråga på varje intervju: Vad är det bästa med denna arbetsplats? Och vad är den sämsta? Mycket intressanta svar fick man.

Förmodligen går de på det statliga ALFA-avtalet. Du kan kolla på nätet vilka förmåner som finns. Då kan du följa upp med följdfrågor, t ex lokala avtal.
 

Tack för tipset!

Skrivet av  Flowergirl
Det ska jag komma ihåg. Vad är ALFA-avtalet? O vem mer än chefen brukar vara med på intervjun? Nån från facket? Eller nån annan ur personalen?
 

till Flowergirl

Skrivet av  Helén
ALFA är kollektivavtalet inom staten som de flesta statliga myndigheter följer. Det står för Allmänna löne- och förmånsavtalet. Sök på "alfa" på någon sökmotor så får du säkert napp. Eller gå in på STs hemsida stmf.se (?) så kanske de har en länk.

Hos oss så brukar berörd chef, fackliga företrädare och ev någon medarbetare vara med på intervjuerna.
 

Artiklar från Familjeliv