Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

arbetsvägran! Någon som vet vad det innebär?

Skrivet av Marcy
På mitt jobb är det just nu väldigt jobbigt. En person i min arbetsgrupp har from när vi fick reda på de nya lönerna sagt ifrån en arbetsuppgift som från början inte har varit del av vårt arbete men som vi har gjort för att hjälpa och ställa upp för en annan grupp som har problem att det ska gå ihop med luncherna och fikarasten. Nu har arbetsgivaren sagt att det är arbetsvägran och har hotat med att säga upp min kollega. I övrigt gör hon det hon alltid gjort, kommer i tid osv,alltså ingen skillnad förutom att hon inte gör en uppgift. När vi sökte dessa tjänster var denna uppgift inte del av vårt arbete. Eftersom cheferna varit lite enfaldiga ibland har de inte förstått att när vi hjälper den andra gruppen med avbyte så blir vårt arbete liggande vilket genererar med telefonsamtal samt mer besök. Jag är själv så trött på detta tjafs att jag söker jobb sedan flera månader tillbaka och imorgon ska jag på anställningsintervju, visserligen bara 50% och endast vik men bättre än att sitta i detta ormbo? Min fråga: vad räknas som arbetsvägran? Har arbetsgivaren rätt att hela tiden "hitta" på nya arbetsuppgifter för att stärka kundtjänst och telefonin och vårt arbete ligger nere under den tiden som vi måste sättas in på dessa områden.Någon som haft likande problem eller vad som gäller. I våran arbetsbeskrivning ingår inte dessa arbetsuppgifter men vi gör det för att vi ställer upp.
Svar på tråden: arbetsvägran! Någon som vet vad det innebär?

som jag förstått det

Skrivet av  MissW
är man skydig att utföra de arbetsuppgifter som ligger inom det kollektivavtal man tillhör, jag vet inte riktigt om man skulle kunna räkna detta till chefens rätt och leda arbetet eller inte. Ni borde ju inte göra arbetsuppgifter som innebär att ni måste jobba mer än ni är anställda.
F. ö tror jag att man inte kan arbetsvägra om det inte är så att man inte fått lön, att man blir ombedd att göra något hälsofarligt eller olagligt.

Jag tycker att du ska tala med facket och lycka till med anställningsintervjun!
 

Artiklar från Familjeliv