Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

arbetsmarknaden f styvare

Skrivet av isa
Hur är arbetsmarknaden för studie- och yrkesvägledare? Funderar på att utbilda mig till detta men vill inte gärna gå ut i arbetslöshet. Kan det finnas ngn nytta med utbildningen i ett annat yrke än just styv, vad i så fall? Fungerar det att arbeta mindre än heltid? Skulle gärna vilja veta hur ni upplevde utbildningen gärna om ngn gått på lhs i sthlm.
Svar på tråden: arbetsmarknaden f styvare

Syvare här!

Skrivet av  Nini since 1997
Hej!

Eftersom utbildningen bara funnits på tre platser i landet har arbetsmarknaden varit god i regionerna utanför utbildningorterna. Det ser lite värre ut i dess närområden.
Nu har ju Malmö börjat med distansutbildning, så jag vet inte hur det ser ut i trakterna kring samarbetande lärcentra. Vad säger ni andra syvare?

I snåltider skärs det ju ner i kommunala verksamheter så det kryllar inte av jobb i skolans värld. Och tyvärr har friskolorna inte insett behovet av vägledning - än.
Men Arbetsförmedlingen och även Försäkringskassan har tagit in en hel del av Syvare i sin rekrytering. Flera av mina kursare har jobb inom de verksamheterna.

Jag måste säga att det är en väldigt bred utbildning. Under utbildningstiden saknar man att man inte får de konkreta kunskaperna med sig, men när man kommer ut i arbetslivet inser man att det är omöjligt. Det är en enorm skillnad att jobba med Vuxenutbildning och att jobba på Försäkringskassan t.ex. Vi har helt olika regelverk att rätta oss efter.
Men utbildningen koncentrerar sig på själva samtalet och det är det som är grunden i hela yrkesgruppen, oavsett inom vilket område man kommer att arbeta så småningom.

Jag önskar dig stort lycka till om du väljer den här utbildningen (eller någon annan såklart)!

(Jag gick förresten i Malmö)
 

Tack...

Skrivet av  isa
för ditt svar! Intressant att fk anställer syvare är det inom rehabiliteringen för att återgå eller hitta nya möjligheter då? Jag trodde det mest fanns beteendevetare med kunskap i rehabilitering och arbetsmarknadsvetenskap som fanns där. Jag har för mig att det finns ett team i min kommun bestående av folk från af, fk och primärvården som kan vara en resurs för sjukskrivna.
 

Hej igen

Skrivet av  Nini since 1997
De jag känner inom FK jobbar med att få ut långtidssjukskrivna på arbetsmarknaden igen.
Det finns massor av projekt där AF, FK och kommuner är inblandade. Genom mitt jobb i Vuxenutbildningen kommer jag också i kontakt med de projekten ibland. (När kartläggningen och samtalen har lett fram till att det är utbildning som är aktuellt...)

Men jag har också sett att FK är med om en ny KY-utbildning nu. Den har dock inte alls den tyngd på samtalsmetodik som syv-programmet har. Mycket av det kommer nog från FK:s egen internutbilning (tror jag). Här är adressen i alla fall: http://web.wpab.se/NOVA/Socforsakrvagl.asp
 

Tack igen

Skrivet av  isa
för ditt svar, jag har sett KY-utbildningen tidigare men tycker styv är intressantare plus att jag inte kan veckopendla till Kalmar vid behov. Utb är vidare så inriktad mot FK vilket jag tycker är för begränsande för mig.
 

Gör så här!

Skrivet av  Ett tips om du är intresserad.
Att du kontaktar en studievägledare där utbildningen finns! Dom vet ju om några!

Tänk att du själv ska ha samma jobb, så förstår du själv varför du ska söka upp en studievägledare....
 

Att söka

Skrivet av  isa
upp en studievägledare förstår jag att jag kan göra. Men jag vill få en kompletterande bild av andra, antagligen studievägledare, som skriver här. Jag vill bla veta om det jag fått veta är realistiskt eller om den som faktiskt även har till uppgift att marknadsföra studievägledarutbildningen är mer positiv än andra.

Dom som svarar här och är studievägledare, som Nini som svarat, har ju gått utbildningen...så då söker jag ju upp studievägledare eller hur..