Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Arbetslös och får sjukt barn?? vad gör man??

Skrivet av Undrande
Alltså är arbetslös just nu o har barnet på dagis.
Men nu är han sjuk och då ska jag ju eg anmäla VAB väl??Men då måste jag ju upp till arbtsförmedlingen igen och skriva in mig när han är frisk, eller??

Och får jag lika mycket när jag VABbar som när jag går på akassan ller får jag mer?? (ligger ju uppe i taket på akassan på 630 kr, och min gamla lön var ca 17000, baseras de pengar jag får när jag vabbar på min gamla lön eller på min akassa??
Har precis varit föräldraledig i 15 månader..

Skulle ni anmält eller skitit i det o sluppit allt krångel??
Svar på tråden: Arbetslös och får sjukt barn?? vad gör man??

jag anmäler inte

Skrivet av  arblös
när mina barn är sjuka ingen risk att man blir erbjuden nått jobb
 

men,

Skrivet av  undrande
får man eg inte ut lite mer dessa dagar?? Eftersom vab dagarna borde väl grundas på min gamla sgi?? och det blir väl högre än taket på akassan??
 

SVar

Skrivet av  Maja
Vab-pengar är inte högre än a-kassa i de flesta fall. Därför att tFp beräknas på 7 dagar i veckan men som arbetslös får du bara betalat för 5 (må-fre) om ditt barn är sjukt dessa dagar. Ja, det baseras på din SGI, men eftersom det är 7-dagars regeln blir dagpenningen oftast lägre än ens a-kassa, som beräknas på 5-dagars vecka.

För Den som har ett arbete baseras SGI och tfp på den lön man faktiskt (finns ju maxtak på ersättningsbeloppet) förlorar per icke arbetad dag.
 

Funderar oxå på detta

Skrivet av  Hunkydory
Jag blir arbetslös 1/5 och har funderat lite på detta. Är det så att VAB baseras på den gamla SGI väljer man ju hellre att vabba och man sparar ju även stämplingsdagar. Detta gäller även om man själv skulle bli sjuk. Hoppas någon har svar på detta!
 

Svar

Skrivet av  Maja
Som arbetlös har du rätt att följa löneutvecklingen på din fd arbetplats, men bara den generella lönepotten. Anmäl detta till FK och du får reda på summan av antingen din fd arbetplats eller ditt fackförbund.

F.ö. baseras vab på 7-dagars vecka medan a-kassa baseras på 5 dagars vecka så visst förlorar man pengar om man vabbar som arbetslös. Se f.ö. mitt inlägg ovan; SVar (2004-04-20 18:20:06) Maja
 

Jag har gjort så här:

Skrivet av  Anci
Då barnen varit sjuka (och de har de varit mycket på sistone pga dagisbyte; nya baciller alltså) har jag vab:at. Kollade f säkerhets skull m min handläggare på AF om man måste meddela dem då man vabbar och det behöver man INTE, enl henne.

Jag resonerar precis som du, varför ska man "slösa" bort sina så värdefulla stämplingsdagar på att ta hand om sina sjuka barn? I mitt fall har jag dessutom skolat in mina två barn på olika dagsiavdelningar nu under arbetslösheten och då kunde jag ta ut föräldradagar i stället (hade som tur var dagar kvar att nyttja t detta).

Vad beträffar de olika ersättningsgraderna kan jag inte uttala mig eftersom jag fortfarande inte fått någon ersättning utbetald fastän det var över en månad sedan jag skickade in papperna. Men det var en hel del ändringar betr inkomst etc som jag ville ha gjorda samtidigt, jobbade 80% förut och blev innan jag blev uppsagd pga arbetsbrist "uppgraderad" t heltid. Om jag inte hör något denna vecka från FK får jag gå dit på måndag, alltid lättare att reda ut saker då!
 

Artiklar från Familjeliv