Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Helgskift.

Skrivet av FruE
Någon som jobbar det och vilka tider har ni?

Oraken att jag fråga är att jag ska på intrevju i morgon på pfizer och hon verkade ha helgskift i åtanke för mig.
Nämde att det var 12 timmarsskift. Får iof veta mer imorgon men tänkte passa på att fråga iaf;-).

Om ni jobbar helg eller känner någon som gör det och det finns små barn i bilden hur fungerar det med dagis?

Diskuterade det lite när jag lämnade killarn men det finns inga direkta riktlinje. Maken jobbar 7-16 vardagar. Fredagar och måndagar blir ett måste om man ska eller har jobbat natten men det borde vara minst en dag till iaf.
Är man föräldrarledig eller stämpla så får man ha dem 15 timmar i veckan. Tycker det borde vara minst så i detta fallet oxå.
Svar på tråden: Helgskift.

Jobbar natt!

Skrivet av  Anci
Är deltidsarbetslös och jobbar "på timme" som larmoperatör, främst nätter, och tycker det är kanon!

Hade tidigare lite strul m dagmamman, hon kunde inte riktigt förstå varför jag måste sova på dagen efter att ha jobbat natt (!) men nu går barnen på dagis och det funkar jättebra. Maken kan lämna barnen strax innan jag kommer hem på morgonen = jag behöver bara tänka på mig själv och det är lugnt och tyst i huset; jag sover som en gris!!! Brukar sova 5-6h efter varje nattpass och så vilar/sover jag ca 1h innan jag går på nästa pass.

Jobbar antingen 10-timmarspass (mån-ons, fre) eller 12-d:o och bara det är bra, tycker jag; när man väl är på jobbet så jobbar man fler timmar jmf vanligt dagjobb heltid.

Den enda nackdelen som jag ser det m natt/skiftjobb är att man ibland inte kan vara med i det sociala livet men å andra sidan får man vara mer med sina barn (t ex hämta tidigare från dagis). Dock ska nog inte mitt nästa jobb vara ett nattjobb, om man nu får önska *ler*. Men kombinationen småbarn & nattjobb är i mitt tycke suverän, oftast är man ju ändå van att i viss mån vara uppe om nätterna...
 

Artiklar från Familjeliv