Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Att jag aldrig lär mig... (långt)

Skrivet av Anci
Fick i juli höra av chefen att det såg bra ut inför hösten på jobbfronten, det var upp t 3 lediga tjänster på G så jag skulle kunna ta en av dem istf den anställning på timme jag har. Jag sa att jag var intresserad, främst av en nattjänst och det var de ju extra glada över att höra. Chefen gick på semester, arbetsledaren tar kontakt m mig e några veckor för att kolla om jag fortfarande var intresserad (ja) och då sa AL att det blir förmodligen en tjänst ledig t mitten av sept så då håller vi den åt dig.

Så sa då en nattperson upp sig ("min" kommande tjänst). Tiden gick och gick men inte ett ljud från chefshåll. Förra måndagen ledsnade jag och ringde chefen och undrade vad som hände. Fick en mängd slingrande svar... "Det måste gå rätt till..", "De som sökt måste kontaktas...", "Du kan inte tro att du ska klara att plugga och jobba heltid natt, du måste sova också" (hallå, jag ska läsa 6h/v på en kurs som är upplagd för att kunna komb m heltidsjobb...) mm mm. Som slutkläm kom det: "Ja, tänkte att vi skulle prata lite mer formellt, inte per telefon utan vid ett möte. Återkommer m förslag på tid". Genast började varningsklockorna att ringa, de har bergis lovat mig något som de nu får backa ifrån.

Jobbade i helgen och luskade lite m kollegan. Får höra att en som tidigare jobbat där men sagt upp sig för ett år sedan nu sökt tjänsten. Ett plus ett brukar ju bli två så där fick jag mina misstankar lite mer bekräftade. Dessutom är det den kollega som jag pratade med som ska få ny kollega och han har inte heller fått höra något från chefen.

Jag tyckte det var skönt att iaf fått lite förhandsinfo, man kan agera bra mkt lugnare om man i förväg vet att man ska få trista nyheter. Har dessutom varit på intervju på ett jobb jag inte sökt (det var rekr byrån som behövde hjälp & undrade om jag inte ville börja hos dem. Skönt för egot! Det är tre som sökt tjänsten och så jag som "slåss" om jobbet. Förhoppningsvis får jag svar denna vecka) så det kan ju också vara ett alternativ.

Det jag blir mest less på är dels att jag ännu inte lärt mig att försöka strunta i allt de säger och bara tro på sådant som jag har papper på, dels dessa chefer som är så j-a pigga på att lova runt men sedan håller ack så tunt. Tur att jag mitt i all denna röra har min kurs att se fram emot samt att jag fortfarande har a-kassedagar kvar, drygt 200 st. M a o, det kommer att lösa sig på något sätt men varför alltid så mycket tjafs???
Svar på tråden: Att jag aldrig lär mig... (långt)

Trist!

Skrivet av  Korall
Vilka klåpare. Jag tror problemet med svenskt arbetsliv ofta är att människor är så konflikträdda (speciellt chefer). Så hellre än att ge ett negativt besked direkt eller att säga att beslutet dröjer, så ger man ett halvpositivt besked som man sedan måste ta tillbaka. Mycket konstigt, för det slår ju tillbaka rätt hårt mot den som givit luddiga besked.

Jag hoppas dock att det löser sig med rekryteringsbyrån eller att det trots allt finns någon bra tjänst ledig hos din nattarbetsgivare.

Kursen blir säkert jätterolig hursomhelst. Kul att plugga!
 

Artiklar från Familjeliv