Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Anställningstrygghet?? Hur fungerar det?

Skrivet av Carina
Jag har en tillsvidareanställning på en arbetsplats. På den arbetsplatsen finns även 4 vikarier utöver oss tillsvidareanställda. För arbetet krävs en viss utbildning. Jag har inte den utbildningen utan en annan, liknande. När jag fick min tillsvidareanställning sa arbetsgivaren att de godkände min utbildning som likvärdig.

Nu ska det ske neddragningar av personalen och två personer ska få sluta. Nu är det såhär att de fyra vikarierna har den formella utbildningen som krävs för jobbet. Nu ryktas det från arbetsgivarhåll att man ska behålla vikarierna och sparka mig och en annan person som är tillsvidareanställda (hon har också en, annan liknande utbildning)med motiveringen att de inte godkänner vår utbildning.

Kan arbetsgivaren göra så?
Svar på tråden: Anställningstrygghet?? Hur fungerar det?

Precis som för mig

Skrivet av  Missmuffet
Jag var exakt i din situation när jag förlorade jobbet. Jag sökte stöd hos SIF som bara sa: Tyvärr, arbetsgivare vinner alltid i det där lägena. Rent juridiskt _kan_ det göra så även om många arbetsgivare _själva_ _väljer_ att inte göra så.
 

LAS gäller

Skrivet av  Krille G
Har din arbetsgivare godkänt din utbildning vilket han har i och med att du fått en tillsvidaretjänst gäller LAS (Lagen om anställningsskydd) för dig precis som för alla andra.

Det innebär att man måste göra upp en turordningslista och där fastställa vem som varit anställd längst respektive kortast på arbetsplatsen. I sådana här fall är det inte vikariens anställningstid som räknas utan när den personen anställdes som han/hon vikarierar för, efter som det är dennes anställnings trygghet man ser till om personen i fråga skulle vilja komma tillbaka. Sedan finns det en del special regler typ att arbetsgivaren har rätt att undanta 2 från turordningslistan förutsatt att det är 10 eller färre anställda på arbetsplatsen.

Går alltså inte att svara helt rakt på om du får gå eller bli kvar men det skall inte ha med din utbildning att göra då arbetsgivaren defakto godkänt den via tillsvidare anställningen.

MVH
Arbetsrättsnörden *ler*
 

Fast ...

Skrivet av  Missmuffet
Fast det där fungerar ju inte i praktike. Det finns massor med sätt att kringå LAS. De flesta anställda som drar det så långt som till AD förlorar.
 

Vist fungerar LAS...

Skrivet av  Krille G
Merparten löses redan innan AD, och då ofta till den anställdes förmån, just pga att LAS är en ganska tydlig lag. Men visst händer det att den anställde förlorar ibland, så är det ju i alla tvister. Om inte båda kan vinna måste ju någon förlora, men ta det inte som självklart att just du skall vara den som förlorar.

Vill åter understryka att eftersom arbetsgivaren godkänt utbildningen genom att tillsvidareanställa och alltså inte visstidsanställa, så är det LAS turordningsregler, huvudsakligen reglerade i § 22, som gäller fullt ut. Sedan finns det förvisso undantag som jag skrev - om det är ett mindre företag. Man kan även i förhandling mellan facket och arbetsgivaren göra en så kallad avtalsturordning. Men LAS är inte godtycklig. Däremot är det inte alla som behärskar lagen fulltut, alternativt orkar ta strid.

Är tex det som skrivits i era inlägg ovan hela "sanningen" så är svaret från SIF fel. Nu innehåller ju oftast varje fall/tvist många komponenter vilket kan vara svårt att kort beskriva, så med alla fakta på bordet kanske det inte finns något att göra. Men åter så som det biskrivs ovan är det anställningstiden som skall avgöra vem som får gå och inget annat.

MVH
Arbetsrättsnörden *ler*
PS. Kanske borde skriva att jag är lärare i arbetsrätt, men går hemma och är föräldraledig - med begynnande diskussions abstinens. DS.
 

Oj, beklagar...

Skrivet av  Krille G
Skulle stå Visst och inte vist i rubriken. Även om det förvisso är vist när lagar fungerar.

MVH
Arbetsrättsnörden *ler*
 

Artiklar från Familjeliv