Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

A-kassa vid studier?

Skrivet av Anci
Är deltidsarbetslös och jobbar på timme. Har nu fått ekonomisk hjälp av TRR så jag ska studera 5h/v i 30 v på en utbildning som både TRR och jag bedömer ska ge jobb direkt efter utbildningen. Ringde då min a-kassa och undrade hur de ställer sig t mina studier. Jag ska få hem en blankett där jag ska söka a-kassa under studier och det finns naturligtvis en del krav: studierna får ej vara mer än 75% (inga problem för min del), får man ett heltidsjobb måste man avsluta studierna (förstår jag men det är ju föga troligt att jag får ett jobb från ingenstans då jag har deltidsjobbet plus studierna) mm. Ska bifoga antagningsbevis och schema tillsammans m ansökan. Är det någon här som haft en liknande situation och hur har er a-kassa isf bedömt era studier?

Jag resonerar som så att TRR har ju som främsta mål att få människor i arbete igen och det är ju även AFs mål. Dessutom "ligger jag ju inte samhället t last" då TRR betalar utbildning jmf med om AF betalar...
Ska bli himla intressant att se om och isf framförallt NÄR jag får min ersättning. Annars får jag söka studielån el dyl för jag måste ju få in lite pengar så jag går runt.
Svar på tråden: A-kassa vid studier?

Jag fick igenom en

Skrivet av   Signe
ansökan i förra veckan. Jag ska läsa 25% å det är ju inte så mycket. Fast mitt fack godkänner bara den lagliga delen 60% men jag tror att mer studier än så och hinna med att söka jobb och annat kan bli jobbigt.
25% kan man ju fortsätta på även om man får jobb.

Kravet är ju att det ska ligga under de där procenten och att man inte studerade 1 år tillbaka i tiden.
 

Låter ju bra!

Skrivet av  Anci
Kul att höra att det funkat för dig; grattis! Jag tillhör Transport, får man vara nyfiken & fråga vilket fack du tillhör?

Hoppas att ansökan ligger i brevlådan hos mig idag så jag snabbt får iväg den, ska nämligen på söndag posta senaste a-kassekortet och eftersom jag inte haft jobb de två senaste veckorna så är jag ju extra angelägen om att få de pengarna från a-kassan i stället...

Jo förresten, får du samma a-kassa (summa) som tidigare, bara det att beslutet är grundat på din senaste ansökan istället? Ursäkta frågvisheten!
 

Ja fråga får man väl alltid

Skrivet av  Signe
Jag är med i Metall å jag läser "UNIX med flera operativsystem" på högskolan i Udevalla på heldistans. (bor alltså inte där)

Ja, a-kassan är densamma. Lagen säger ju att du får studera 60% med bibehållen a-kassa under förutsättning att du försäkrar att du, om du får jobb eller praktik el. dyl. genom AF, avbryter dina studier och att du inte pluggat under året före.
Fast en del fack då godkänner 75% men de kan inte neka dig 60% eller mindre om förutsättningarna stämmer.
Ojdå, det blev långt och invecklat ;-)
 

Tack för ditt svar!

Skrivet av  Anci
Jag fick papperna från a-kassan i brevlådan idag så nu har jag fyllt i anmälan (jätteenkelt och kort formulär)och bifogt ett gäng kopior på det de vill ha så nu blir det en promenad t postlådan!

Själv ska jag bli fastighetsförvaltare och det är kanonkul att läsa, har just börjat med juridik, intressant för en gammal gymnasieingenjör. Har aldrig varit så motiverad tidigare, jag VILL ju verkligen bli fastighetsförvaltare!
 

Jag studerar med a-kassa

Skrivet av   Bea m. Vincent & Herman nu med ny info
Studerar på halvfartb med bibehållen a-kassa. Var ing större problem att få igenom det efter att de gått klart för sig att mitt värde på arbetsmarknaden ökade om jag fick gå de kurserna.
 

Artiklar från Familjeliv