Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang. föräldrarledighet..(frågor till andra lärare)

Skrivet av Terese
Hur har ni kommit överens med er arbetsgivare om vad som gäller under skolans lov när ni är föräldrarlediga? Har ni fått återgå i tjänst under jullov/sportlov/påsklov/sommarlov/höstlov och fått lön istället för föräldrarpenning, eller har ni varit tvungna att ta ut föräldrarpenning?
Svar på tråden: Ang. föräldrarledighet..(frågor till andra lärare)

Arbetar du kommunalt eller

Skrivet av  moteld
på ett ställe med kollektiv avtal så har du rätt att bryta föräldraledigheten och gå i tjänst vid lov tre ggr på ett kalerderår eller liknande. Kolla med facket. på www.lararforbundet.se kan du ställa frågan direkt till en web ombudsman
 

Det är inte bara

Skrivet av  Fd Kumi
om man har kollektivavtal som man har den rätten. Mn har enligt lag rätt att vara föräldraledig i tre olika perioder/år (om man uppfyller de andra villkoren såklart).

Däremot är det självklart så att man då också är _arbetsskyldig_. Är man i tjänst så är man. Skolledningen har rätt att begära att man faktiskt kommer och arbetar. Fast jag vet att många inte gör det.

Ska jag varqa helt ärlig tycker jag att det är helt fel moralisjt sett. Jag tycker inte att det är helt OK att lägga våra skattepengar på att förlänga föräldraledigheten fö rjust lärare. För det är det som händer i praktiken. Många lärare får skattefinansierad lön när de absolut inte tänkt arbeta och därmed längre föräldraledighet än andra.

Åsa Domeij gjorde ju samma sak under sin föräldraledghet. Gick in i tjänst under riksdagens sommaruppehåll och det blev det ganska stor uppståndelse kring. Det här med lärarna har jag aldrig sett nåt liv om faktiskt.

Jag säger inte att jag inte gjort samma sak, men det är inte rättvist, det är det inte.

Och som sagt, de _har_ rätt att kräva att man går in och jobbar tex administrativt under lovet.
 

PS

Skrivet av  Fd Kumi stolt regelfascist
Gud, vad jag tydligen hade saknat det här! Jag har hur kul som helst med att sitta och svara på regelfrågor! Inne på typ fjärde på en kvart.

Jag har under åtta månaders frånvaro saknat Snack mer än jag trodde! Tydligen har jag tappat förmågan att trycka på rätt tangenter också. ber om ursäkt för det.
 

*s*...

Skrivet av  Korall
...såg dig allt inne på Hus och Hem, är du här också nu *glädjer mig åt att se dig men har också dåligt samvete för att jag inte mailat dig*. Hursomhelst, klart du saknat att sprida regler och riktlinjer omkring dig. Från en regelfascist till en annan, alltså *ler*.
 

Jag fick beskedet att.....

Skrivet av  Ann med Nathalie
det inte längre fungerar att gå i tjänst under lov... så jag fick ta ut föräldraledighet uner mina lov.....
 

Artiklar från Familjeliv