Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har ni fått följande frågor på någon intervju?

Skrivet av Nervös inför intervju
Vad har ni svarat o fick ni jobbet?

-Hur hanterar du en person som du inte kommer överens med (kan samarbeta med)?

-Är det något i ditt liv som du ångrar?

-Ska ni skaffa fler barn?
Svar på tråden: Har ni fått följande frågor på någon intervju?

Nej....

Skrivet av  Cilla
..och den sista frågan får de väl överhuvudtaget inte ställa så den skulle jag faktiskt inte svara på eller säga att det får tiden utvisa.
Kluriga frågor på intervjuer är det värsta jag vet. Man blir så ställd! Men det kan nog vara bra att förbereda sig för att de kommer. Lycka till!
 

så här svarar jag

Skrivet av  Lotta
-Hur hanterar du en person som du inte kommer överens med (kan samarbeta med)?

Med respekt och försök till ömsesidig förståelse. Det finns nästan alltid framkommliga vägar att sammarbeta med alla människor.

-Är det något i ditt liv som du ångrar?

Det finns det säkert, men inget jag kan komma på på rak arm och inget som har påverkat mitt liv på ett negativt sätt.

-Ska ni skaffa fler barn?

Detta är en fråga som dom inte _får_ ställa. Men kommer den upp svarar jag: -Inte som det känns just nu. Eller dylikt undanflyende svar
 

oj jag svarade på fel

Skrivet av  Lotta
Nej inte exakt den formuleringen på fråga har jag fått. Däremot har jag fått en fråga om jag kan nämna något i mitt liv som har påverkat mig som person och gjort att jag är den jag är.

När jag har sökt jobb har mina meriter varit hett eftersökta på marknaden så jag har aldrig blivit nobbad ett jobb som jag har varit på intervju på. Men som sagt, jag har aldrig sökt när det har varit riktigt tufft på arbetsmarknaden.
 

Jag har

Skrivet av  Hervor
fått alla tre frågorna och kan berätta att de faktiskt INTE får ställa den sista frågan och en professionell intervjuare gör det inte heller för om du svarar ja och sedan inte får jobbet kan du hävda att du diskriminerats.

På första frågan svarade jag att jag försöker hålla kontakterna med kollegan i fråga på en professionell nivå och försöker se det som att vi trots allt strävar åt samma håll.

På den andra frågan så svarar jag att nej, jag ångrar bara sådant jag kanske INTE gjort, t.ex. åkt utomlands för att plugga när jag var yngre.
 

Den första

Skrivet av  maisy
Jag har fått den första frågan. Ganska ofta faktiskt. Den eller liknande frågor typ, hur hanterar du om en person vägrar samarbeta med dig o s v. På den exakta frågan du ställer har jag svarat att jag försöker hitta något jag gillar hos alla, och om det är svårt så är vi vuxna människor, man får helt enkelt bita ihop och gå vidare, och går det verkligen inte (om nån typ saboterar, är direkt oförskämd o s v) så tar jag hjälp av chefen. Jag brukar också tillägga att det inte är ofta jag har samarbetssvårigheter. Jag kan jobba ihop med de allra flesta (vilket dessutom är sant). Jag tycker att det är viktig info i sammanhanget.

Fråga två tycker jag känns väl personlig. Varför ska man behöva berätta det för en främling som strängt taget inte har med saken att göra?

Fråga tre får de inte ställa på en intervju.
 

Jag har inte

Skrivet av  Flu
fått de frågorna vad jag minns (länge sedan jag var på någon intervju sist).. Men mina svar skulle bli:

-Hur hanterar du en person som du inte kommer överens med (kan samarbeta med)?
Jag vet faktiskt inte, för jag har aldrig känt att jag träffat på någon sådan i mitt yrkesverksamma liv. Eller så har jag, men tillsammans har vi ändå sett till att få våra jobb gjorda utan att fundera över att vi egentligen inte passar så bra ihop. Jag har rättså lätt att respektera att alla är olika och att man jobbar & umgås på olika sätt med olika personer, så det brukar lösa sig.

-Är det något i ditt liv som du ångrar?
Nej, för allt jag gjort har gett mig erfarenheter som jag inte vill vara utan. Däremot önskar jag kanske att jag hade hunnit göra med några saker som jag ännu inte gjort.

-Ska ni skaffa fler barn?
Inte som det ser ut just nu i alla fall.
 

Har fått alla frågorna

Skrivet av  Linda & Oscar
och förmodligen, eftersom jag svarat ganska ärligt, har jag inte fått en del av de jobb jag sökt och vice versa. Jag fick inga av dessa tre frågor vid intervjun för mitt nuvarande jobb.

Fråga 3 får arbetsgivaren ställa, men inte kräva att man svarar på. Men hur ska man bete sig för att inte svara på en fråga?

Vid ett intervjutillfälle när det tjatades väldeliga om barnomsorg etc ställde jag motfrågan: Hur många av era manliga arbetssökanden frågar ni detta? Ganska skamset konstaterade killen som intervjuade mig att det hade han inte gjort med någon manlig sökande. Jag fick inte tjänsten och det är inget jag är ledsen över idag.
 

Artiklar från Familjeliv