Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Orkar inte mer!

Skrivet av Cipramil?
Usch, jag vet inte riktigt var jag ska skriva av mig så jag gör det här och den som orkar läsa eller bry sig får gärna göra det.

Jag mår så himla dåligt just nu pga att jag är sååå trött på att vara föräldraledig/arbetslös. Jag är inne på mitt tredje år och har inget jobb att gå tillbaka till och jobbsökandet har ännu inte lett till någonting. Några intervjuer men utan resultat. Meningen var att jag skulle börja jobba efter mitt första år hemma med första barnet men inte heller då fick jag napp. Jag vet att många verkligen skulle vilja vara hemma med sina barn så länge men jag tillhör tyvärr inte den skaran. Jag behöver få känna att jag kan annat än att byta blöjor, leka, städa och planera veckans middagar.

Det här tär ordentligt på mitt psyke och jag börjar känna mig som en otroligt dålig mamma med noll toleransnivå. Jag har tappat lusten för i princip allt. Hemmet förfaller för jag orkar inte ta tag i saker. Förhållandet förfaller för sambon blir helt handlingsförlamad och vet inte vad han ska säga eller göra för att jag ska må bättre. Jag fräser mest och vill inte att han tar i mig. Till råga på allt har vi dålig ekonomi och vill inget hellre än att flytta från stan men det går ju liksom inte då....

Allt detta märker ju våra barn och jag är rädd att det påverkar dem negativ. Idag ringde jag läkaren för att höra om man kan få en remiss till nån att prata med men det kostar ju också en massa och samtidigt vet jag inte riktigt vad jag ska prata om....

Tja, det var väl egentligen bara det jag ville skriva. Har någon nåt uppmuntrande att berätta så tar jag gärna emot det (vad som helst!).
Svar på tråden: Orkar inte mer!

Lider med dig

Skrivet av  Hervor
och hoppas att du kan få tag i en samtalskontakt, en personlig coach kanske. Har du möjlighet att plugga lite så att du får lite mer stimulans? Om du har svårt att komma hemifrån så finns det ju distanskurser hos vissa universitet.
 

Låter som jag!

Skrivet av  Cipramil!
Förstår precis hur du känner dig - blev uppsagd under min andra föräldraledighet hösten 2002, hade en kortare anställning juli-sept 2003 och sen ytterligare en som jag dessutom sa upp mig ifrån pga att jag höll på att gå in i väggen (eller gjorde jag inte just det?) och är nu arbetssökande sedan i april i år.

I våras efter ca 2 månaders jobbsökande fick jag en otrolig ångest och panikkänslor över situationen - jag var irriterad på man och barn, frustrerad över att inte få något jobb trots idogt sökande, orolig för vår ekonomiska situation, dessutom blev båda mina föräldrar allvarligt sjuka och allt blev bara för mycket och jag sökte till slut läkarhjälp och fick det.

Har tidigare blivit hjälpt av just Cipramil under min första mammaledighet, och det låter som att du också skulle kunna känna dig bättre med hjälp av medicinering. MEN det vet ju inte jag, däremot vet jag att det inte skadar att prova.....

Jag har nu tagit Cipramil i nästan 3 månader och känner mig fortfarande rätt labil, men blir inte längre panikslagen och får samma ångest som tidigare.

Mitt råd är att ta kontakt med din husläkare och förklara situationen - förhoppningsvis har du en klok sådan som kan sätta sig in i din situation.

Kram och lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv