Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Organisera bokföringen

Skrivet av Lotta
Det skulle vara kul att höra hur ni andra som har f-skatt och enskilda små firmor sköter er bokföring praktiskt.
- Använder ni något bokföringsprogram och i så fall vilket?
- Hur har ni det upplagt med bank/postgiro, har ni bägge delarna?
- Har ni eget företagskonto för betalningar också eller kör ni via privat konto?
- Hur har ni organiserat pärmar och papper?
- Har ni några tips att dela med er?

Jag är tyvärr helt rudis på ekonomiska saker, men pengarna ramlar ju in, så jag måste ta tag i detta. Det finns bokföringskurser, kan ni rekommendera någon för en ekonomisk idiot?
Svar på tråden: Organisera bokföringen

Några små svar...

Skrivet av  Ulrika
Hej!
Vad kul att pengarna ramlar in för dig! Får man fråga vilken bransch du är i???
Har du många verifikat? I så fall är det väl bäst med ett bokföringsprogram, tror SPCS är ganska bra, jobbat med det för några år sedan.
Hur du ska organisera papper i pärmar beror väl på, igen då, hur många verifikat du har. Är det mycket verifikat per månad skulle jag föreslå att du har ett register 1-31/pärm där du sätter in verifikaten i datumordning för månaden.
Är det få verifikat kanske du klarar dig utan bokföringsprogram utan det räcker med en "pappersbok", och en/två/tre pärmar för ett helt år med verifikat.
Jag ligger i startgroparna för att starta eget och jag kommer inte att ha så många verifikat. Tänker strunta i bokföringsprogrammet utan köra manuellt i bok.

Kul att det verkar gå bra för dig!
 

Nej jag har nog inte så många heller

Skrivet av  Lotta
Så då kanske jag klarar mig utan program.

Vill inte säga vilken bransch jag är i, för den är så speciell. Tänk om mina kunder får syn på mig här, jag vill ju inte framstå som oproffsig - vilket jag alltså är vad gäller detta! ;-) Men det är en slags konslutverksamhet kan man säga, med korta uppdrag på ett par tre dagar åt gången.
 

Verifikat?

Skrivet av  ME med J&R
*hostar nervöst* Jag har inte börjat än, så jag behöver kanske inte skämmas, men vad betyder verifikat? Är det typ kvitton, fakturor och sånt? Vi ska öppna b&b nästa år, ska man GE kvitto då? Det borde man väl? Hjälp, jag blir alldeles stressad...
 

Jo så mycket har jag förstått

Skrivet av  Lotta
att det är kvitton, fakturor etc, alltså verifikationer på försäljningen.
Kul med B&B! Har jag också drömt om, ett litet B&B vid havet. Det var bara ett problem som jag såg det; att man måste ha gäster... ;-)
 

Just DET

Skrivet av  ME med J&R
är inget problem där jag bor, för de som har b&b runtom här har så mycket gäster att de skickar dem till varandra. Problemet är mer att man faktiskt inte får in motsvarande en heltidslön på ett enda hus b&b, så på nåt sätt måste vi hitta pengar så vi kan renovera fler uthus... Fast eftersom ekonomikunskaperna känns som det största hindret just nu (och redax lovat att snaaart göra ett företagarsnack) så borde detta funka. På NÅT sätt. ;)
 

Kul

Skrivet av  Lotta
att de tänker göra ett företagarsnack, då lär vi ju ses där!

(Det där med gäster var mer menat som ett litet skämt: att jag själv inte vill HA några gäster, dvs de är så besvärliga. ;-))
 

Aha! *skrattar*

Skrivet av  ME med J&R
Och jag älskar att ha gäster! Har räknat ut att vi har så mycket gäster här (privat alltså) att det vore som om vi hade en vuxen boendes här jämt. *fniss* Undra på att vårt matkonto är lite skevt ibland...

Ser fram emot att få ta BETALT av de här gästerna som ska komma. ;) Samtidigt kommer det nog vara ett av problemen, jag har skitsvårt att ta betalt. Samma när jag säljer hantverk på marknad. Jag kommer vara en usel företagare. :/
 

Fast kicken man får

Skrivet av  Lotta
när man skickar sin första faktura och man ser att det faktiskt kommer in pengar på kontot är fantastisk och man vill bara ha MER!

Om man gillar det man håller på med tror jag att man har förutsättningen att lyckas!
 

Jag har precis

Skrivet av  Sanna m Sacha 18/12-01
börjat en kurs i bokföring på Gotlands folkhögskola,genom Nätbildarna. Kostar 300 kr, och är helt på distans.
www.natbildarna.se.
Den började i måndags, så det går kanske att hoppa på den ännu?Den börjar "från början", men verkar ändå ganska omfattande (pågår terminen ut).
Bara ett tips...;-)
 

Hm, det kanske vore något!

Skrivet av  Lotta
Ska kolla på adressen du gav, tack!
 

Artiklar från Familjeliv