Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Förbannad på chefen

Skrivet av Kajsa ekonom
Har fått besked om min lya lön nu. Jag fick inte ens den utlovade procentsatsen som tidigare i våras blev bestämd till 2,2%. Kan de göra så? kan tillägga att jag har ett bra jobb med bra lön. Problemen med min arbetsgivare började väl egentligen när jag talade om att jag väntade barn, sedan dess har jag känt mig mer eller mindre utstött. Jag är fortfarande mammaledig och kommer vara så ett år till. Jag inser ju att det är svårt att hänga med i löneutvecklingen när man är kvinna i 30-årsåldern som satsar på familj men hur mycket ska man tolerera egentligen? Har ni några bra tips på hur jag ska göra för att visa mitt missnöje och få dem att revidera lönen igen? Kan också tala om att jag gick med i facket då jag insåg att jag skulle kunna få problem med den arbetsgivaren.
Svar på tråden: Förbannad på chefen

Ingen minimigräns?

Skrivet av  Plupp
Då kan du ju få mindre än procentsatsen, den är ju medel för gruppen.

HAr ni utvecklingssamtal? Begär ett sån\'t och tala om att du är missnöjd med lönen och vill diskutera hur du ska kunna göra för att få bättre löneutveckling! Då vt du vilka mål du har att sträva efter, och har du sedan uppnått dem så har du svart på vitt mer att motivera med ifall du ändå får dålig lönehöjning. Fråga efter policyn vid barnledigheter. Hos oss ska man följa med i utvecklingen, alltså få ungefär samma som man fått tidigare (alltså ligga lika i rankingen). När man kommer tillbaka ses lönen över och justeras om det behövs (min behövde justeras ordentligt, jag hade haft medellöneutveckling ett tag pga studier precis innan).

Det är ju bra att veta för dig ... om du ska söka dig någonstans där de uppskattar den erfarenhet/de nya kunskaper man faktiskt har när man kommer tillbaka från föräldraledighet!
 

Till fråga..

Skrivet av  Lena
Du skriver att man ska få samma löneökning som man har fått tidigare?

Jag blir mammaledig här framöver och har haft problem i min graviditet som gör att jag för första gången på många många är är sjukskriven. Jag har fått mer löneökning än de flesta andra, menar du att jag trots att jag inte är på arbetet kan få samma löneökning igen?

Jag trodde jag skulle förvänta mig den löneökning som andra på arbetet får (de som inte lägger manken till kan man säga) dvs 0%.

Hur vet du sådant här?

 

Varierar nog

Skrivet av  Plupp
På min arbetsplats är det uttalad policy att man ska få samma löneförhöjning som om man hade jobbat. Och då har de ju tidigare års löneutveckling att gå på. Och så ska ens lön ses över när man kommer tillbaka. Eftersom jag studerade fick jag medellöneutveckling under ett par år före mammaledigheten (annars brukar jag ligga över medel), och det fick jag under mammaledigheterna också. På det sättet halkade jag efter mot hur jag legat innan. Detta justerades när jag kom tillbaka sen.

Du får kolla vad policyn hos er är, och se till att de följer den!
 

Satsa på jobbet

Skrivet av  elsia
Ärligt talat är det väl inte underligt att chefen inte vill satsa på dig när du inte vill satsa på jobbet? varför inte dela föräldraleduighet med din man så att arbetsgivarna märker att män är lika "osäker" arbetskraft som kvinnor? Först då kommer kvinnors lön att höjas.
 

onödig kommentar

Skrivet av  Föräldraledig
Självklart ska föräldralediga också ha rätt till lönehöjning om andra på arbetet får det. Du vet ingenting om Kajsas situation. Vad skulle en ensamstående göra? Strunta i sina barn och lämna på dagis 40h/veckan, bara för att hänga med i löneutvecklingen. Hur skulle vårt samhälle se ut då? Skäms.
 

Inte då!

Skrivet av  elsia
Det jag säger är ju sant! Arnetsgivare vill i första hand satsa på dem som satsar på jobbet tillbaka. Självklart ska föräldralediga ha rätt till löneförhöjning. Det är jag den första att skriva under på. Men om man är borta år efter år signalerar man ju onekligen att man inte är så intresserad av sitt jobb som kanske Sara eller Pelle som delar på föräldraledigheten och är borta hälften så mycket.

Om alla delade på föräldraledigheten skulle de här problemen med löneförhöjning försvinna. då skulle alla sitta i samma båt. Både män och kvinnor skulle vara borta lika länge och arbetsgivaren skulle inte kunna diskriminera som han/hon gör idag. Simple facts!
 

Vilket trams

Skrivet av  Plupp
Att förkorta föräldraledigheten är väl inte detsamma som att satsa på jobbet?!? Det är ju detsamma som att vara tjänstledig några år och göra annat (vilket ses positivt). Sen ser ju arbetsgivaren att man satsar på jobbet när man är där. Ingen vettig arbetsgivare tycker att folk ska satsa på jobb istället för familj, en så\'n person är inte balanserad och är stor risk att han/hon bränner ut sig om några år, till vilken nytta? Nej, balanserade människor som har vett att jobba när de är på jobbet, måste en vettig arbetsgivare ju vilja ha.
 

mitt barn är heller ingen investering...

Skrivet av  elsia
...förutom rent känslomässigt. Men jag vidhåller: det kan omöjligt vara särskilt svårt att anpassa sitt liv efter att dela 50/50 på föräldraledigheten. Kvinnor klarar alltid på något vis av att vara hemma även om de tjänar mer än mannen, men det är alltid "omöjligt" för mannen. Tycker du verkligen inte "Inte högavlönad" att det är väldigt fel att män nästan alltid tjänar mer än kvinnor? Hur ska vi ändra på det? Jo genom att män blir lika osäker arbetskraft som kvinnor genom att de tar halva föräldraledigheten, halva vab osv.
För jag vill att min son och min dotter ska ha samma möjligheter och det har de inte i dag. Min dotter ska inte bli något oavlönat hembiträde. Att du inte vill bättre för dina barn förvånar mig.
 

Därför att

Skrivet av  Lena
Jag blir faktiskt lite ledsen när jag läser din kommentar. Jag kasta gärna tillbaka bollen - om vi kunde ha 80% av den faktiska lönen vare sig man har kvinnolön eller manslön så skulle jag gärna köpa argumentet att vi inte kommer att få jämställdhet i arbetet.

Min man ska vara hemma (har jag bestämt) halva tiden, och det kommer att innebära att vi kommer att få leva UNDER existensminimun ELLER sälja huset i 3 av de 6 månaderna. Jag har en känsla av att det skulle vara så mycket enklare för en kvinna att ha en bra karriär om ekonomin tillät det.

Först då - kommer kvinnors lön att spela mindre roll och därmed förenkla för män att ta pappaledigt.

 

Jag måste vara korkad...

Skrivet av  elsia
...men jag begriper inte riktigt ditt inlägg. Vaddå, du bestämt att han ska vara hemma halva tiden.? det bestämmer han väl själv, han är väl inget mähä som inte har mål i munnen? Sedan är det ju faktiskt så att om man har så otroligt dålig ekonomi så att man inte klarar av ett tapp i ekonomin under så kort tid som sex månader, ja, då har man helt enkelt för stora utgifter. vad gör ni om han eller du blir långtidssjukskriven? Får ni gå från hus och hem då? Jag och min man har sparat pengar för att ha när vi är föräldralediga och det kan alla göra. Men det är klart, det beror på vad man prioriterar.
Jag och min man prioriterar vad som är bäst för vårt barn och det är att få lika mycket tid med mamma som med pappa och därmed lika stor möjlighet till karriär för båda föräldrarna på arbetsmarknaden.
 

"ett tapp?"

Skrivet av  Lena
Jag vet inte vad du har för ekonomi, men här pratar vi om 10 000 i månaden mindre, pga föräldraledighet.

Ang långtidssjukskrivning så är vi försäkrade mot sådant, så det är en annan sak.

Ang att spara, så var inte graviditeten planerad att komma precis nu, men det kan man inte göra så mycket åt eller hur? Barnet är så välkommet, men jag blir så trött på folk som säger "det är bara att".

Det finns inga "bara". Höj gränsen, så finns det inga undanflykter för de som inte VILL vara hemma.


 

Kan alla göra det?

Skrivet av  Inte högavlönad trots lång utbildning
Det var det dummaste jag har hört. VI har 15 000 kr efter skatt att leva på, tre personer. Vi betalar 5500 kr för boende, 800 kr till CSN,340 kr för internet (vilket vi måste ha eftersom jag pluggar på distans),510 kr till dagis, 800 kr i försäkringar, bilen måste mannen ha i jobbet- det kostar oss 1000 kr per månad (har inga lån på den- utan det är vad det kostar att ha den).

Tillkommer 200 kr drygt för el, 260 kr för min fackavgift, samt de räkningar som trillar in med jämna mellanrum: Tv-licensen,teleräkning etc. Sedan ska vi alltså äta mat, köpa kläder osv.
När månaden är slut har vi i bästa fall ett par hundra var kvar. Och du hävdar att alla kan spara?
Välkommen till verkligheten!

F.ö: Det är en himla skillnad på att bryta benet och driva sitt företag, eller att ha en bebis. Brutna ben skriker till exempel inte när man ringer affärssamtal, vill inte bäras i två timmar för att de har kolik, ligger tysta under bordet om man måste ha på möte osv. Dessutom är man inte hemma i ett halvår eller mer för att man brutit benet- så din jämförelse funkar inte. Och har man brutit benet går det hur fint som helst att sköta bokföring osv- för benet tar inte tid ifrån en- det gör barnet.

Alla _kan_ inte dela rakt av på ledigheten, och alla har inte samma förutsättningar för saker, varken ekonomiskt eller praktiskt, för vi lever inte samma liv. Om man tror det är man väldigt naiv.
F.ö: Varför är det bara bebisåren alla pratar om? De är barn länge! Jag var hemma med vårt barn- eftersom jag inte har särskilt mycket inkomst alls (pluggar).Nu pluggar jag igen och vårt barn går på dagis- men vem är det som är ute och leker på kvällarna, helgerna osv? Vem är det som kommer skjutsa och följa med till aktiviteter? Vem kommer gå till föräldramötena? Vem vabbar när vårt barn går i skolan? Det är en oerhörd slagsida att allt handlar om att man ska dela på de första 18 månaderna- mans kaffar barn för livet- inte bara för de månaderna, och jag är säker å att merparten av alla föräldrar spenderar maximalt med tid med sina barn utifrån vad som är praktiskt och ekonomiskt möjligt- samt att var och en faktiskt är kapabel att se vad som är bäst för deras familj.

 

Rent praktiskt???

Skrivet av  Föräldraledig
Hur gör man rent praktiskt, om man tex vill amma, om pappan ska vara hemma halva tiden? Tycker att debatten är fånig om att "dela lika". Det är trots allt vi mammor som oftast VILL vara hemma med våra barn det första året, vi tjänar ofta mindre osv. För mig är inget arbete värt mer än tiden med mina barn. Oavsett lön!
 

håller me föräldraledig!

Skrivet av  lilla jag
\'
 

Föräldraledig

Skrivet av  För pappaledighet
Vill inte pappan vara hemma menar du?

Det där resonemanget håller inte alls tycker jag. De 6 månaderna som du snor från din man, tycker du att du behandlar honom rättvist då?
 

Men som en del säger här

Skrivet av  För delad ledighet
att föräldra rollen är ju ett helt liv, men vi har rätt att ta ut fl fram till barnet är 8 år. Varför kan vi då inte ha en lagstifning om 50/50. Mannen behöver ju inte ta ut sin ledighet förrän det passar honom. Han har hela 8 år på sig...Hur tror ni folk runt om i världen gör? Dom har inte så lång föräldraledighet som oss och defenitivt inte så mycket betalt eller så länge heller. Kan inte mannen vara hemma pga ekonomin så får man väl prioritera annorlunda. När min man var hemma så förlorade vi 15.000 i månaden men vi fick då dra in på annat. Jag ser inget fel i att kvinnor väljer att vara hemme, men ´jag såg bara för ett par dgr sedan här inne om en kvinna som skulle skilja sig och nu var det ju så synd om henne för hon hade ju försakat allt för att vara hemmafru. Jag tycker att många inte tänker längre än näsan räcker, men gnäll inte då ni inte får bra jobb eller en bra pension när ni blir gammla. Men har ni tur så kanske era barn är så tacksamma mot er så att dom tar hand om er. Vilket i-lands problem vi har här egentligen....Ville bara "spy" ut lite galla....
 

Tillägg...

Skrivet av  För delad ledighet
Mitt inlägg var inte menat ngt illa, utan mer att man kanske skall tänka till lite innan man som kvinna sätter sig i en fälla som jag anser att det är. Det är heta debatter runt detta med delad ledighet och jag tycker att man skall ha rätt till hälften var. Vill man var hemma längre än man har föräldraledighet och penning så får man finasiera det själv.
 

För delad ledighet, fråga

Skrivet av  Lena
Hur tidigt tycker du det är bra att barn får gå på dagis med ditt resonemang?

Visst, det skulle vara underbart att ha föräldradagar kvar till 8 års ålder, men rent praktiskt så innebär det att barnet måste tidigare in på dagis?

Om man tar fullt så har man barnet hemma 1 år minus två veckor. Om nu inte tjejen är så fint gravid att hon kan arbeta tills sista dagen, eller om hon nu blir mammaledig precis till semestern det året.

Jag förstår inte, så du får gärna förklara för mig hur man bär sig åt för att få dagarna att räcka LÄNGE.

Det vi lyckats räkna ut är att om vi ska ha det "skapligt" dvs ha råd att ha bilen kvar (och huset då) så ska vi ta ut 7 dagar i veckan, tar vi ut 5 så det räcker till 1 år och 3 månader, så måste vi sälja bilen.

Har du tips så tar jag så innerligt gärna emot dem. Tack!
 

innebär det

Skrivet av  lilla jag
att man ska sluta amma vid 6 mån. Och min man som har eget går i konkurs då eller?
 

Lätt som en plätt

Skrivet av  elsia
Vi har laglig rätt till amningsstunder under arbetstid i Sverige så det är inte så svårt att kunna amma även efter sex månaders ålder, om man nu vill det så det argumentet håller inte. Hur kommer det sig att kvinnliga företagare kan skaffa barn och vara föräldralediga men aldrig manliga för då går de i konkurs? vad händer om din man blir långtidssjukskriven tex bryter ett ben? Går han i konkurs då? Skaffar man barn vet man också vad man har framför sig. Klarar man inte av att skaffa lite framförhållning i sitt företag eller i sin ekonomi under 9 månaders graviditet och 6-9 månaders mödraledighet innan mannen ska ta över, ja, då undrar jag lite över hur man klarar av att driva ett företag överhuvudtaget.
 

ok va bra.

Skrivet av  lilla jag
tänk om det funkar för alla. Det tror jag ej.Ska Pappan resa flera mil till mammans jobb bara för att bebisen ska ammas. Å tror du att mitt företag skulle inreda ett amningsrum? (det tror inte jag!)
Ja, om han bryter ett ben får han väll jobba ändå, men då tar det jävligt mycket längre tid.
Vet man vad man har framför sig när man skaffar barn?
Det tror jag inte många vet. Mitt var oplanerat. Men även fast det hade varit planerat så hur ska jag veta hur det blir.
Företaget e nystartat, så att skaffa ekonomisk framförhållning e lite svårt. Jag va arbetslös under graviditeten och mammaledigheten. Eftersom jag inte "fick" något jobb så skulle det va ganska menlöst för honom att ta pappaledigt bara för "rättvisans" skull.
För övrigt går företaget bra!
 

Hur många

Skrivet av  Lotta
helammar efter 6månader? De flesta som fortsätter gör väl det på kvällar, nätter och mornar och det fungerar ju fastän man jobbar.
 

man slutar

Skrivet av  lilla jag
väll inte amma vid PRICK 6 mån. Alla barn e ju olika, min tjej gillade inte mat!
 

tips

Skrivet av  Lotta
Du ska absolut ta upp detta med din chef, kanske har de bara "glömt". Kommer du ingen vart med ett vänskapligt samtal ska du ringa facket.

Kolla om din arbetsgivare är kollektivavtalsansluten. I så fall finns det säkert regler som de måste hålla sig till vad gäller löneförhöjning under föräldraledighet.

Är arbetsgivaren inte ansluten kan dom göra lite hur dom vill bara dom håller sig inom lagarna. Lagarna säger att arbetsgivaren inte får diskriminera kvinnor, vilket är det indirekta som sker om du inte får ta del av samma löneförhöjning som övrig personal för att du är hemma och vårdar barn.

Lycka till

 

Svar till inte högavlönad trots...

Skrivet av  elsia
Barn kommer ju knappast som en blixt från en klar himmel? Man är gravid i nio månader och mamman är hemma nio månader till om man tar ut fem dagar i veckan. Menar du att ni under 18 månader inte kan spara något alls? Då bör man tänka sig för innan man skaffar barn överhuvudtaget för vad gör du om något händer? har ni inga extra resurser då?
Och jag ställer återigen frågan: Hur kommer det sig att kvinnliga egenföretagare kan skaffa barn och vara hemma men aldrig de manliga? DFessutom sover barnet, ia alla fall mitt som är tio månader nu. En gång på förmiddagen cirka en timme och en gång på eftermiddagen 1-2 timmar. Vid 17-tiden kommer den arbetande partnern hem och kan ta över ansvaret. Så att det är omöjligt att ringa affärssamtal och att sköta bokföring är ju bara bullshit!
 

lyckans ost!

Skrivet av  lilla jag
Till de som klarar sig på att bara ta ut 5 dagar! Tänka sig för innan man skaffar barn? Abort då eller?
 

Vi behöver inte bli barnsliga

Skrivet av  elsia
Vem har pratat om abort? Men man har ett ansvar för de liv man sätter till världen och de flesta barn är ju ändå planerade. Har man så otroligt tighta ekonomiska ramar som "Inte högavlönad..." påstod sig ha kanske man ska vänta med att skaffa barn ett tag.
 

nu väntar jag....

Skrivet av  lilla jag
med nästa barn. Men det första "bara kom".Vilket jag förstås inte ångrar en sekund. Hon e värd allt detta (ekonomitrubbel), tusen gånger om!
 

elsia

Skrivet av  Bea m. Vincent & Herman
Har du hört talas om oplanerad graviditet? Det finns nog mer än en som råkat ut för det och inte velat göra abort men för att klara av den ekonomiska situationen så välje man att inte dela på föräldrapenningen 50/50. I vårt fall var det pappan som fick ta ut mest FP för att vi skulle klara oss ekonomiskt. Nu var inte vårt första barn hwlt oplanerat men det var däremot den ekomomiska situation vi hammande i när barnet var ca 6 månader. Då blev vi båda uppsagda från jobbet pga av en konkurs. Jag lovar det märks när man helt plötsligt står utan 2 höga löner. Vi hade en hel el pengar undansparade på banken som vi skulle repa huset för men nu fick de gå till att betala av lån och sånt istället. Jag fick ganska snabbt ett nytt jobb vilket ledde till att vi inte kunde dela 50/50.
 

Vårt barn är ingen investering

Skrivet av  Inte högavlönad
utan ett barn. Jag anser inte att man "skaffar barn". Barn är en gåva, som man ska vara glad över att man kan få.
Och mitt barn har inte sovit på bestämda tider- ofta faktiskt väldigt lite dagtid öht.Nattetid sover även jag.Och graviditeten; ja, jag var sjukskriven i 6 1/2 månader pga risk för för tidig födsel...Tycker du det är lätt att spara då? När man ahr 80 % av en redan låg inkomst?
Och faktiskt: Nä, om något händer har vi inga resurser- så ser livet ut för ganska många. Men, det kanske bara är höginkomsttagare som ska få ha barn då?

Vi klarar oss jättebra på våra små medel- och hitills har vi kunnat lösa akutsituationer utan problem, för att vi är vana att leva snålt. Om min man hade varit hemma hade det däremot inte gått, då hade marginalerna blivit för små. Så, jag är nöjd med vår situation- vi har gott och väl råd att ha vårt barn och vara hemma- om JAG är hemma.

MEN jag opponerar mig mot din inställning att alla har råd att spara, för så är det faktiskt inte i verkligheten. Alla har inte gjort allt i ordningen 1)plugga,2)få jobb,3)bli med barn.
När jag är klar med opluggandet kan jag kanske få ett jobb (jag byter bransch eftersom min första utbildning inte funkar sedan den branschen störtdök).

För övrigt: Jag känner inte så himla många kvinnliga egenföretagare- den jag känner har haft barnflicka sedan abrnet var 2 månader- och han började på dagis vid prick 12 månader- och som du förstår har hon levt på existensminimum för att ha råd med barnflickan.Men hon kanske skulle ha avstått från barn istället?

Så, jag håller inte med dig.Så mycket längre tror jag inte vi kommer.
 

Artiklar från Familjeliv