Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Löneförhandling *hjälp*

Skrivet av Annika
Pratade med min chef idag och ska löneförhandla med honom imorgon över telefonen. Till saken hör att han är ny på jobbet, började i oktober och vet knappt vem jag är eftersom jag blev föräldrarledig i december. Dessutom har jag bara arbetat en termin mellan mina föräldrarledigheter. Hur mycket har jag att förhandla om?

Dessutom sa han att om jag inte var nöjd med lönen så skulle jag gå genom facket..*oops* jag gick ur facket när jag var föräldrarledig med första barnet men är fortfarande kvar i arbetslöshetskassan. Jag sa inte detta till min chef men om jag inte är nöjd med lönehöjningen blir det lite dumt, vart vänder jag mig då??

Lite råd och tips tills imorgon..
Svar på tråden: Löneförhandling *hjälp*

Som man bäddar...

Skrivet av  Krille G
Enligt det svenska arbetsmarknads systemet sluts avtal huvudsakligen mellan arbetsmarknadensparter, dvs fack och arbetsgivare. Med andra ord har du inget höjdar läge. Arbetsgivaren har alltså ingen skyldighet att förhandla med någon annan än facket, och eftersom du gått ur lär de inte företräda dig.

Det enda du kan kräva är garantinivån i kollektivavtalet om där nu finns någon sådan - är allt en procentsiffra som skall läggas i en pott och sedan fördelas kan du alltså bli helt utan.

För din del är detta olyckligt men personligen tycker jag att det är korrekt. Det är nämligen så att arbetsgivarna alltid kommer med ett minusbud då det är dax att omförhandla kollektivavtalen, men pga facket slutar avtalen oftast med en höjning av lönerna med ett snitt på 3,5% alternativt ca 500kr.

De som är med och betalar till facket möjliggör dessa förhandlinga och bör då också vara de som njuter frukterna av förhandlingarna. Blir det generella nivå höjningar i avtal kan dock även oorganiserade åka snålskjuts på avtalet. Men om ingen stod upp för den fackliga saken så skulle arbetsgivarnas minusbud vara de som gick igenom och därmed skulle det också bli lönesänkningar för många.

Så mitt råd till dig angående din löneförhandling är att ompröva ditt beslut att stå utanför facket alternativt gilla läget...

MVH
Arbetsrättsnörden *ler*
 

hallå

Skrivet av  yab
är det inte så att vi har inviduella löner i Sverige - fack eller inte???????????
 

Nej

Skrivet av  Lena
Vad jag har förstått så har du individuell lön ända till ditt företag sluter ett kollektivavtal.


Vi har inget kollektivavtal, och jag är med i facket enbart i förebyggande syfte. Och är nöjd med det.
 

Skrivet av  Bea m. Vincent & Herman
på LTU var det kollektivavtal men ändå individuell lönesättning. Däremot finns det minimigränser i kollektivavtalet om jag fattade det hela rätt.
 

Läs MBL

Skrivet av  Krille G
Rätten till förhandling (även löneförhandling) regleras av Medbestämmandelagen (MBL). Enligt denna lag är arbetsgivaren bara skyldig att förhandla med facklig part och oftast då endast det kollektivavtalsbärande facket. Individuella löner har alltså inget direkt lagstöd och är därför upp till vad arbetsgivaren vill acceptera. Vissa tjänstemanna fack har dock i sina kollektivavtal kommit överens med arbetsgivaren om att varje medlem förhandlar för sig själv.

MVH
Arbetsrättsnörden *ler*
 

Precis som du skriver

Skrivet av  Flu
så handlar MBL inte alls om den enskilde arbetstagarens rättigheter i förhållande till arbetsgivaren, utan endast under vilka omständigheter arbetsgivarens har skyldigheter i förhållande till fackförbunden. MBL ställer inga som helst krav på kollektivavtalens innehåll, bara på förhandlingsförfarandet kring dem och förhandlingsskyldighet (eller snarare informatonsskyldighet, eftersom arbetsgivaren får genomdriva sina planer innan förhandlingarna påbörjas) i samband uppsägningar/omstruktureringar.

Den enskilde personens rättigheter i förhållande till den enskilde arbetsgivaren vad gäller exvis löneförhandlingar, etc regleras i anställningskontraktet (som iofs kan kompletteras av innehållet i kollektivavtalet), och det har ingenting med MBL att göra.
 

Kollektivavtal ingen garanti

Skrivet av  Flu
för att facket förhandlar lönen åt dig.

Kollektivavtalen innehåller regler om arbetstid, övertid, pension, försäkringar etc. Bara inom _vissa_ avtal förhandlar facket om din lön också, om du bett att göra det. Och inte ens då är det säkert att det finns några "miniminivåer" som man är garanterad att få.

Det går _alltid_ att förhandla själv utöver kollektivavtalet. Men inom vissa fack ses inte det med blida ögon, av någon anledning som jag aldrig nog kommer att förstå.
 

Jo...

Skrivet av  Krille G
Du får nog läsa på lite till eller vara lite mindre tvär säker i dina uttalanden. De olika LO facken förhandlar för sina medlemmar och de är flest på arbetsmarknaden, så det är fel att skriva att bara vissa förhandlar - det är faktiskt en majoritet som gör det. Även vissa tjänstemanna förbund förhandlar för sina medlemmar även om det är vanligare där med individuella lösningar.

Sedan är det även så att det inte alls alltid går att förhandla själv utöver kollektivavtalet. Det beror på om arbetsgivaren accepterar att sätta sig och förhandla med var och en. Detta är han nämligen inte skyldig till enligt lag och undviker därför vanligtvis att göra det. Vissa tjänstemannafack som jag skrivit innan dock fått in i sina kollektivavtal att arbetsgivaren är skyldig att göra den typen av förhandlingar också. Men detta rör sig om en minoritet.

Rätt skall vara rätt - vilseled inte folk.

MVH
Arbetsrättsnörden *ler*
 

Tack för att du underströk

Skrivet av  Flu
den poäng jag försökte framhäva; Kollektivavtalen skiljer enormt mycket mellan avtalsområdena. Det är helt omöjligt att säga att "si eller så" är allmänt giltigt för samtliga kollektivavtal.

Det som är självklart inom vissa områden är helt otänkbart inom andra, och det enda sättet att ta reda på vad som gäller, är att kontrollera vad det egna avtalet säger.
 

Det löste sig..

Skrivet av  Annika
min chef erbjöd 4,1 % höjning och jag var ganska nöjd med det.. Vi har individuella löner på jobbet.
 

Artiklar från Familjeliv