Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Pest och pina (ganska långt)

Skrivet av Jolin
Just nu känner jag en stor klump i magen...jag ska gå och jobba...rolig känsla va?
jag jobbar på Hornbach bygg och trädgårdsmarknad. Som kassörska...
I våras undrade Handels om vi ville att vår arbetsplats skulle teckna kollektivavtal eftersom det inte fanns något...SJÄLVKLART vill man väl ha ett kollektivavtal på sin arbetsplats? jag skickade in lappen vi fick och likaså gjorde 40 st andra handelsanställda...
Handels förhandlade med Hornbach men inget avtal skrevs...
handels sa att vi fortsätter efter sommaren och om inget avtal skrivs på så tar vi ut er i strejk...
I måndags var deadline....då gällde det...
Fredagen innan kom VD\'n för Hornbach Göteborg till varuhuset och propagerade emot kollektivavtalet och uppmanade oss att rösta i en intern omröstning...Hornbach planen vs kollektivavtal...(vi är försäkrade och pensionssparar via Hornbach...) och vi som var emot en sån sjuk omröstning röstade ej...
På måndagen har vi inga större förväntningar på att dom kommer skriva på kollektivavtalet eftersom cheferna verkligen gått runt och "värvat" folk till "sin sida" dvs emot kollektivavtalet...dom menar att försäkringen vi har är så pass mkt bättre än handels så vi förlorar så mkt pengar på att teckna kollektivavtal...dom "glömmer" lixom att det inte finns någon anledning för Hornbach att inte ha kvar pensionssparandet och försäkringen dom tecknat ändå...
Men så...dom skrev på...
(http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=180615)

Jag kom till jobbet i onsdags, glad över det faktum att det tecknats ett kollektivavtal och möts av att påhopp från två medarbetare i lunchrummet på morgonen och när det var dags för lunch så tystnade folk när jag gick in i lunchrummet...jag vände och gick ut igen...det tisslades och tasslades bakom ryggarna på oss som är för ett kollektivavtal...vi blev liksom hånade och dumförklarade...för att vi ville ha ett kollektivavtal!
Så kommer jag till jobbet igår och möts av detta på anslagstavlan:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=180874
och tjafset fortsätter...
Jag får tyvärr största skiten eftersom jag varit öppen om att jag vill ha ett kollektivavtal (?!?)
och i måndags när pressen var på jobbet råkade journalisten komma fram till mig (som sa att jag inte vågade låta mig bli intervjuad men bekräftade att stämningen var tryckt) så därför är det nu jag som kontaktade tidningen för den andra artickeln...vilket jag inte skulle göra eftersom jag inte ser någon som helst vinning i att det skrivs negativt om min arbetsplats...
Idag läste jag således i GP igen...
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=181023

en artikel där "mikael roos" uttalar sig...han som på handels möte med oss för en vecka sedan var upprörd på Hornbach och krävde ett kollektivavtal...
Han menar på att vi förlorat så mkt på kollektivavtalet...när det i själva verket är dom som tjänar över 300 000 :- om året som gör det...jag tjänar då rakt inte över 300 000 :- och det gör ju inte han heller med sina 18000 :-...

Så...idag ska man alltså gå till jobbet...LATJOJÄVLALAJBAN
Svar på tråden: Pest och pina (ganska långt)

Styrka!

Skrivet av  maisy
Jag har inga konkreta råd och tips att ge till dig, jag hoppas verkligen att någon annan har det. Men jag vill ge dig styrkekramar att ta med dig till jobbet (fast nu är du väl redan där). Jag tycker att du är modig som vågar stå för vad du tror på oavsett manipulativa arbetsgivare. Har ni inga fackliga företrädare på din arbetsplats? Har du talat med dem? För de borde ju dela din åsikt. Annars kanske du kan prata med någon på Handels, kanske de kan ge dig stöd på något vis.
 

blir arg

Skrivet av  Sn
Självklart ska det finnas kollektivavtal. Folk kan vara så kortsynta ibland.
Vi var bland dem som bojkottade ToysR\'us när de vägrade skriva avtal. (NU har de avtal men inte då)
Vill vi tillbaka till 20-talet när arbetarna fick jobba 12 timmar om dagen i sex dagar?
Lite historiska kunskaper och sunt förnuft skulle inte skada. Trött blir jag när jag läser sånt här.
Stor kram till dig!
 

*puh*

Skrivet av  maisy
Trodde du blev arg på mig, men insåg snabbt att så var det ju inte.

Jag håller helt och hållet med dig i allt du skriver. Vi bojkottade också Toys\'r\'us på den tiden.
 

Tror du verkligen

Skrivet av  Flu
på allvar på det du skriver?

Jag menar, kollektivavtal är något typiskt svenskt, som saknas i de flesta andra länderna - men det går utmärkt att få högre lön, bättre sjukförsäkring, längre semester mm än i Sverige trots det.

Tror du verkligen att vi skulle tappa 80 års utveckling bara genom att fler teckar unika avtal?

Jag förnekar inte att kollektivavtal generellt var bra på de gamla patronernas tid, men den tiden är över, och det går inte att leva på gamla meriter hur länge som helst. Idag får man granska sitt avtal & fundera över vad som faktiskt ingår där.
 

Ja det gör jag...

Skrivet av  Krille G
Jag inte barta tror, att kollektivavtal är bra och ett måste för att vi som anställda skall få någerlunda vettiga förhållanden på våra jobb - jag vet. Folk inom IT-branchen trodde länge att det där med fack och kollektivavtal var inget som behövdes, utan de skulle nog klara sig bättre utan. Men oj vad de bytte åsikt när bubblan sprack. Nu är merparten organiserade.

De försäkringar och andra förmåner som är framförhandlade i kollektivavtal gäller även om arbetsgivaren i ekonomiskknipa skulle sluta betala in till dem - tillskillnad mot vad de privata lösningarna gör.

Stå på dig Jolin även om det är jobbigt och "blåser snålt"

MVH
Arbetsrättsnörden *ler*
 

Skall jag vara ärlig

Skrivet av  Flu
så tror jag att ganska få av alla de som förlorade arbetet när bubblan brast, förlorade det pga att de inte var medlem i något fackförbund. Företagen hade nog gått i KK i alla fall.

Och jag tror att en av anledningarna till att många inte varit medlemmar i fack eller a-kassa var att det inte gav så mycket:

* ITPK gäller inte personer under 28.
* Extra föräldralön är sällan aktuellt för nyutbildade, mitt i karriären.
* Skillnaden i ersättning från a-kassan jämfört med alfa-kassan är marginell för de som fick goda löner i IT-rushen. Jag tror att det argumentet var ett av de tyngsta som gjorde att SIF mfl infört en extra arbetslöshetsförsäkring.
* Inte ens de som fått gå "över dagen" hade mycket att vinna om kollektivavtalet ändå bara gav 20 arbetsdagars uppsägningstid.
* Ev arbetsskadeförsäkringar etc känns relativt malplacerade för skrivbordsnissar.

Därmed inte sagt att man gör fel i att vara medlem i a-kassa eller fackförbund.
 

Vilken jobbig situation

Skrivet av  Bea m. Vincent & Herman
ni hamnat i. Jobbigt när några vill ha och andra inte vill ha. Hopaps situationen löser sig för er och att alla kan känna den extra lilla tryggheten ni har i och med kollektivavtalet.
 

jo men grejen

Skrivet av  Jolin
är den att ALLA ville ha kollektivavtal i våras, alla HATADE vår arbetsplats och ledningen och alla var sååå missnöjda...
Nu har det totalvänt...
 

Artiklar från Familjeliv