Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vilket jobb skulle ni välja? Varför?

Skrivet av Åsna mellan två hötappar
Bägge jobben är inom min bransch o lönen är ungfär densamma. Jag har småbarn som vi inte vill ha på dagis mer än ca 6 tim/dag. Maken är beredd att gå ner i tid men har ändå svårt att jobba så lite, vilket kommer att innebära en del kvälls-o helgarbete för honom. Vi har backup iform av mor-o farföräldrar som kan hjälpa oss emellanåt. Jag måste jobba heltid minst ett halvår innan jag kan gå ner i tid.

Jobb 1:
+ Stimulerande m arbetsuppgifter som ger stor personlig utveckling o gör mig attraktiv på arbetsmarknaden även i framtiden

+ Bra arbetsplats enligt anställda

+ Över 30 semesterdagar

- Långt pendlingsavstånd, ca en timme enkel väg med bil (bil är ett måste)

- En hel del resor till annan ort

Jobb 2:
+ På orten, ca 15 minuter med bil, 25 med allm. kommunikationsmedel

+ Ok arbetsplats

+ Om ett halvår skulle maken o jag bägge kunna jobba ca 90% o ändå får barnen korta dagar på dagis

- Inte så attraktiva arbetsuppgifter, jag "stagnerar"

- Kan ev, om 3-5 år, emellanåt innebära arbete på annan ort, dvs veckopendling i långa perioder

- 25 semesterdagar


Sammanfattningsvis är jobb 1 bäst för karriären men jobb 2 gynnar familjen. Hur skulle ni välja o varför?
Svar på tråden: Vilket jobb skulle ni välja? Varför?

Jag tänker

Skrivet av  Jolin
på min familj i första hand...eller mina barn. Jag kommer lite i andra hand...med all rätt anser jag för jag har satt dom till världen och då ska jag försöka ge dom det bästa...

Jag hade alltså valt jobb 2...
 

Jobb 2 tror jag~imt~

Skrivet av  engeltina önskar lycka till med jobbval
 

Jag skulle välja...

Skrivet av  Mia KL
jobb nr 1 OM jag känner att jag har folk runt omkring mig som kan hjälpa till utan att känner att jag har andan i halsen och måste hämta barnen på dagis.

Detta för att jag ska må bra oavsett även om barnen får lite längre tider på dagis så måste jag trivas på arbetet och "stagnerar" jag så tror jag att det kommer gå ut över barnen i slutändan.

Men sedan är det ju om du orkar att pendla 1 timme i bil. Det skulle dock hindra mig att välja jobb nr 1.

Du skriver att maken och mor-och farföräldrar finns att hjälpa till och det är ju bra. Då kanske det går att göra någon typ av schema att du jobbar längre någon dag och kortare någon dag då du kan hämta från dagis om du vill.

Men som sagt, för mig är det viktigt att jag har utvecklande uppgifter på jobbet, annars blir jag jättegrinig och irriterad hemma. Men sedan så skulle jag inte trivas med pendlingen.

Lycka till med beslutet.
 

jobb 1

Skrivet av  Solen
och gå ner i tid efter ett halvår.
 

no 2 för att

Skrivet av  yab
jag har provat att långpendla i ca 10 år och det är ingen höjdare särskilt inte när man har små barn.
Dessutom så hotar ju regeringen hela tiden med höjda bensinpriser, straffavgifter mm så att vara beroende av bil är inte heller någon höjdare.
Dessutom det är väl bra om mor- och farföräldrar kan hjälpa till med barnen någon enstaka gång men att ha det som en långtidslösning tror jag inte på - tyvärr.
 

Vad säger magen...?

Skrivet av  Krille G
Man kan alltid resonera med huvudet och fatta intelektuellt rätt beslut - men magkänslan tar inte styrning av det.

Känns jobben helt lika för dig så är naturligtvis jobb två som är bäst för familjen att föredra. Men tar jag mig friheten att tolka mellan raderna på det du skriver så vill du nog betydligt hellre ta jobb ett.

Frågan är då - kan du välja jobb två och gilla läget dvs vara nöjd och glad för att du gjort det valet? Då är det helt ok! Men blir du förgrämd/bitter/tråkig gentemot dig själv och din familj är det ett dåligt val...

Ingen annan än du själv kan fatta det valet. Men vi är kanske några stycken här på forumet som kan hjälpa dig att ställa "frågorna".

Själv har jag pendlat 1½ år 8,5 mil enkel resa morgon och kväll samt ytterligare en 10-15 mil i tjänsten varje dag då jag jobbade som ombudsman. Man är ju olika som person men om jobbet är rätt funkar det att pendla, dock inte år efter år. Efter några år får man antingen flytta till jobbet eller byta.

Men har du då utvecklats i jobbet kan det ju vara enklare att byta alternativt ser det annorlunda ut på familjefronten och en flytt kan vara rätt.

Gå på magkänslan.

MVH
Krille G
 

Artiklar från Familjeliv