Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hejsan-kan ni råda hur jag ska tänka.

Skrivet av CA
Har inget fast arbete med jobbar då och då på ett ställe jag trivs bra på. Studerar heltid annars och har gjort flera år sammanlagt.Jag funderar på arbete.Vet inte vad jag vill riktigt även om jag snart ska ta en examen som mång anser vara "fin".

Har hoppat runt inom olika verksamheter och trivs bra i en del men har svårt att säga ifrån och blir lätt trampad på och utnyttjad.Detta har jag bättrat mig på att inte bli men det är inte så lätt.

På mitt jobb arbetar många "inkompetenta" då det har varit svårt att få folk till branchen och i dag är det ju tufft för arbetssökanden så nu har de höjt kraven och kräver vissa ämnesstudier inom högskolan. Dessa har jag.Jag blir bara så trött på vissa som är så inkompetenta i de mest enkla saker som att bemöta kunderna på ett schysst sätt.

Hur ska man orka med? Var ska man få plats? Finns det en plats?

Trött på "dumma" människor och jag menar inte att jag är bättre än andra men jag dömer inte utan ger människor en chans. Försöker se situationer ur olika perspektiv och försöker förstå. Hur orkar man med de som inte gör det?

Är det fler som är trötta och trots skola och studielån inte vet vad ni vill eller om ni orkar med "människor" jämnt och ständigt.

Kuddigt inlägg men kom gärna med synpunkt.
Svar på tråden: Hejsan-kan ni råda hur jag ska tänka.

Förstår inte riktigt ...

Skrivet av  Plupp
Du menar att du funderar att stanna kvar på den arbetsplats du jobbat på under studietiden? Och att där jobbar många inkompetenta människor?

Det låter på din beskrivning som din utbildning för dig överkvalificerad för jobbet, egentligen?

Sök ett jobb som passar din utbildning och kvalifikationer, se till att det är ett kvalificerat ställe där de flesta har högre utbildning, liknande din. Då tror jag sannolikheten för liknande värderingar angående t ex professionalism ökar.

Låter snobbigt, jag vet ... men egentligen är det inget konstigt med det, klart man har olika värderingar och mål i livet och med jobbet. Har man kämpat med en lång utbildning har man kanske en annan ambition än en som inte utbildat sig. Inget fel i något, men det kan ju ge upphov till slitningar om man inte drar åt samma håll på en arbetsplats.
 

*PUSS*

Skrivet av  CA
Tack för ditt svar och att du tog dig tid att svara!
 

Förstår hur du menar

Skrivet av  Bea m. Vincent & Herman
och jag håller nog med vad Plupp skriver.

Man mår bäst om man umgås med likasinnade men man får samtidigt passa på att inte bli för snäv i sin syn, en mix på en arbetsplats är nog bäst. Man behöver folk att bolla idéer med, få andras syn på saken, diskutera alternativ. Har man då bara arbetskamrater som gör sitt jobb utifrån ett och samam spår år ut och år in och inte ens har ambitionen att vidga sina vyer då får man ju krupp efter ett tag.

Hoppas du snart hittar ett jobb som motsvarar din utbildning och som ger dig intellektuell stimuland, för det låter som om det är det du saknar.
 

Artiklar från Familjeliv