Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Snabb hjälp önskas! *Hittat drömjobbet*

Skrivet av Sanna©
Är nyutexaminerad till yrket de nu söker 2 st att anställa.
Kommer att flytta till området där arbetsplatsen är. Skulle innebära 5 minuters gångavstånd till jobbet (kan det bli bättre?)
Nu till min STORA fråga!
Vad ska jag göra nu, ska jag först ringa till kontaktpersonen på annonsen? Sedan skicka in ansökan? Jag har nämligen lite blandad erfarenhet av att ringa innan... Är rädd att jag ska tabba mig.
Ska man lämna referenser på CV eller bör man vänta till en eventuell intervju. Betyg, skickar man med det?? Jag vill så gärna ha det här jobbet.
Vill ha tips och råd inför att jag nu ska söka jobbet! Allt är välkommet!
Tack på förhand!!!
Svar på tråden: Snabb hjälp önskas! *Hittat drömjobbet*

Annan Sanna svarar...;-)

Skrivet av  Sanna m Sacha 18/12-01
Ring bara om du har något vettigt att säga- de flesta gillar inte "ringa för att sticka ut ur mängden"-samtal.Men, man kan ju fundera ut nå\'t som man bara "måste" fråga...;-)

Jag brukar lämna referenser med ansökan, mest för att det ska synas att de finns, och skriva att fler kan lämnas vid intresse. De brukar ju inte ringa på dem förrän efter intervju ändå. Betyg brukar inte vara aktuellt förrän man kallas till intervju ( de jag varit på iallafall).
Men- å andra sidan- du kan ju ringa och fråga just det, tex:om de vill ha betyg med en gång...
Lycka till!
 

Hej Sanna!:-) Tack för

Skrivet av  Sanna©
snabbt svar!
Det står inget datum om när man ska börja, det står bara att två kommer att sluta inom en snar framtid. Kan man fråga när de vill att man kan börja? Eller verkar det för desperat? Vet inte hur jag ska formulera mig i nattmössan här:-) Vill ju inte att de ska låta som att jag tror att jobbet är mitt.
Nä nu är jag trött.
 

nej

Skrivet av  Solen
jag skulle inte fråga när dom villa att man ska börja. I alla fall inte ringa om det. Det verkar som ett skep-skäl som det ju ochså är.
 

Vänta en dag...

Skrivet av  Ulbo
Va roligt att drömjobbet dykt upp!
Jag tycker du ska ringa innan du skickar ansökan, men om du inte kommer på några frågor så vänta en dag så dyker det säkert upp några.

Skriv ner dina frågor på ett pappar och ha dem framför dig när du ringer ifall du får blackout. Sitt inte och nervösa till dig för mycket innan du ringer utan grip bara luren och ring upp. Försök avdramatisera situationen. Passa på då att fråga om betygskopior och tillträdesdag också.

Jag skriver aldrig referenser och löneanspråk i ansökningsbrevet utan det lämnar jag vid en eventuell intervju.
 

Nu har jag ringt!

Skrivet av  Sanna©
De verkade jättepositiva och ville träffa mig, hon skulle bara prata med chefen först. MEN hon ville ringa på referenser redan nu, brukar de inte ringa efter man varit på intervju?
Min förra chef vill nämligen att jag ska komma tillbaka och jobba, men jag vill inte för det var inte så seriöst jobb, kände jag. Nu ville den här som jag pratade med ringa till honom och jag vet inte vad min förra chef kan hitta på för att han kan vara sur för att jag slutade...
 

Kul!

Skrivet av  Ulbo
Kul att dom var så intresserade av dig!

Har du frågat din förra chef om du får ha honom som referens? I så fall är han ju införstådd att det kanske ringer andra arbetsgivare.
I annat fall kanske du ska ringa och prata med honom och smöra lite... ;-)
 

Han blev sur!!!

Skrivet av  Sanna©
Min förra chef blev sur när jag berättade om det nya jobbet som jag är intresserad av. Visst, han kunde ställa upp som referens men han var så grinig på mig. Detta bådar inte gott:-/