Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Gå ner till deltid när man har små barn????

Skrivet av Ny på jobbet.
Hej!

Jag är sjuksköterska, jobbar inom landstinget.
Har jobbat som semestervikarie på en avdelning under sommaren 1 juni-31 augusti 100% då min man var pappaledig.
Fick tillsvidareanställning fr o m 1 september på 100% på denna avdelning. Men nu när vår minsting skolats in på dagis och maken gått tillbaka till sitt heltidsjobb inser jag att det inte fungerar att jobba heltid med två små barn.
Vad är nu reglerna. Jag vet att man ska ha rätt att gå ner i arbetstid när man har små barn. Hur mycket då?
På min avdelning har vi poänglön. Heltid är inte 40 timmar i vecka utan 165 poäng/månad.

Har jag kvar min heltidstjänst men jobbar typ 75 el 80% (eller hur mycket det nu är). Ska jag ta tjänstledigt 25% eller?!

Jättetacksam för svar.
Svar på tråden: Gå ner till deltid när man har små barn????

Man måste ha haft

Skrivet av  Signe
anställning i 6 månader för att ha rättigheten att gå ner till 75% och ännu ha kvar sin heltidsanställning. Yngsta barnet måste också vara under 8 eller 9 men det fattade jag det som att så var.
Uppnår man inte detta är det alltså upp till arbetsgivaren och hans goda vilja.
 

Tack för alla svar

Skrivet av  Ny på jobbet
Jag har talat med min chef och jag ska jobba 75 % från och med 15 oktober. Har kvar min heltidsanställning och får gå upp i tid när jag vill/kan.
Känns jätteskönt!!!
 

Du kan inte jobba

Skrivet av  mallan
förskjuten arbetstid? Jag gör det och det funkar jättebra. Jobbar 6.30-15.00 fyra dagar i veckan och 7.30/8.00-17.00 en dag. Min man lämnar barnen, som är 4 och 6 nu, och jag hämtar. Jobbar också inom landstinget men inte som vårdpersonal.
 

Inom vården...

Skrivet av  
går man (för det mesta) på schema, då funkar det inte om flera vill förskjuta sina arbetstider. Det går inte att jämföra med t ex ett kontorsjobb, där man inte är beroende av andra som tar över på ett senare skift.
 

Man har rätt att

Skrivet av  Skrållan
ha reducerad arbetstid till 75%. Hur den läggs upp är i samråd med arbetsgivaren. Tom barnet fyller 8 år kan man begära reducerat-dvs man är tjänstledig med anlednign av små barn.
 

Om man har haft

Skrivet av  Signe
sin heltidsanställning i minst 6 månader, före dess är det ingen rättighet utan upp till arbetsgivaren
 

Men då kan hon gå ner i tid

Skrivet av  S.
från 1 januari, eller hur? Lagen gäller väl hur länge man varit anställd oavsett anställningsform.
 

varför inte ....

Skrivet av  mamma till 3
låta din man jobba deltid ?? skulle det kunna passa ??
jobbar han kontorstid eller ??
 

Mamma t 3

Skrivet av  Ny på jobbet
Visst skulle min man kunna gå ner i tid lika väl som jag men då han har ungefär dubbelt så hög lön som mig är det ett dåligt val.
 

Artiklar från Familjeliv