Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur är det

Skrivet av Louise
med att tjäna in semester när man är föräldrarledig? Jag sa upp mih nu efter föräldraledigheten och trodde att jag hade 17 dagar + 10 sparade. Har fått 12 dagar utbetalda och sedan stod det att jag hade 0 kvar!?

När jag frågade löneansvariga vad som hade hänt, så sa hon att datasystemet hade räknat fel och inte tagit någon hänsyn till att jag varit föräldraledig och inte tjänat in någon semester iår..

Men? Jag trodde att man tjänade in lite semester trots att man föräldraledig. Inte lika mycket som när man jobbar, men iallafall lite?

Någon som vet? Eller är det olika från företag till företag?
Svar på tråden: Hur är det

Så här...

Skrivet av  Kicki
120 dagar är semester lönegrundande, 180 om du är ensamstående.

Sen är ju frågan när du började din mammaledighet och hur deras intjänande år ser ut. De flesta har 1/4-31/3.
 

Påbörjade

Skrivet av  Louise
föräldraledigheten den 20/8-03. Har varit föräldraledig fram till den 31/8-04. Har ca 10 dagar med SGI kvar. Året ser ut precis så som du förklarade det (1/4-31/3)

Har det någon betydelse att jag sa upp mig och min sista dag var 31/8-04.. Var alltså föräldraledig och gick aldrig tillbaka till samma jobb. jobbar på ett annat ställe nu.!

Tack för ditt svar!
 

Nu har jag pillrat lite...

Skrivet av  Kicki
Det jag får fram är att du har rätt till 18 dagar betald semester om din ursprungliga semesterrätt är 25 dagar. Annars måste jag räkna om.

Det har ingen betydelse att du sa upp dig och inte gick tillbaka till ditt jobb.
Jag har räknat att du ska få semsterdagar från den 1/4 till den 18 dec, för där har du fått dina 120 sem. lönegrundande dagar.
 

Artiklar från Familjeliv