Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

kval övertid

Skrivet av Y
Hur är det? Jag är sjuksköterska och har jobbat en extranatt. En söndagnatt. Ska inte jag ha kval övertid för den natten? Den är ju utöver min ordinarie arbtid och på helgen?
Svar på tråden: kval övertid

Om du jobbar heltid

Skrivet av  Sofia C, också sjuksköterska
så kan du få detta, men jag tror att man skall ha gjort upp det med chefen innan.
 

Jag är anställd av

Skrivet av  71:an Nika
kommunen och om man där hoppar inte på sin lediga helg så blir det kval direkt. Det är inget man behöver komma överens om innan, utan det är reglerat.
Det gäller även om man arbetar deltid.
 

jag är också kommunanställd...

Skrivet av  
och så är det INTE på mitt jobb. Jag måste göra upp med chefen i förväg för varje gång. Så ta inte för givet att det är likadant i alla kommuner, det kan skilja sig mellan olika arbetsplatser inom kommunen också.
 

Tydligen olika...

Skrivet av  Uffe
Jag jobbar i örebro läns landsting och allt över schemat om man går heltid är kval.Deltidarna får kval på helger och fyllnad på vardagar om de går extra.
Det är aldrig något snack.
Sen jobbade jag hos ett bemanningsföretag och hamnade i Värmlands läns landsting och jisses vilka diskussioner det blev där(för de som jämt jobbade där)...det var som om avd fst skulle betala själv....
Men visst måste detta vara reglerat i arbetstidslagen?
 

Nej, inte i lagen

Skrivet av  Flu
möjligen kollektivavtalet. Kolla på ditt facks hemsida om du kan ladda hem avtalstexten. Där står vad som gäller.
 

Men är..

Skrivet av  pia
..det inte så att söndag natt där blir de flesta timmarna på måndagen (alltså efter midnatt). Så vet jag att min mamma har det. Inget kval alltså på en söndag natt.
 

Säkert olika

Skrivet av  Ninni
vi har kval fram till 7 på måndag morgon