Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Behöver hjälp av er nu!

Skrivet av Malin, Elias & pricken/prickarna Bf 3/6
Jag var på intervju för ett par veckor sedan, för ett jobb som sjuksköterska på en veckovårdsavdelning (inga helger). Jag hade bestämt mig för att tacka nej om jag blev erbjuden, eftersom det skulle bli så långa resvägar när de flyttar från SÖS till KS (dubbel resväg) om ett år. I dag ringde chefen och undrade hur jag tyckte att intervjun gick och jag sa precis som det var, att jobbet verkar perfekt för mig, men att det blir för lång resväg. Då säger hon att det kanske inte alls blir så, de kanske blir kvar. Jaha, sa jag, då är det ju en annan sak, alltså om JAG är intressant för er. Då svarar hon att jag är en av de absolut mest intressanta och att hon ringer mig i morgon för att höra hur jag känner, jag fattade som att hon vill ha ett besked av mig då. Allt väl så långt, hade jag inte varit gravid hade jag inte ens funderat på saken, men jag är gravid i v.5. Kan man verkligen göra så, ta ett jobb när man vet att man är gravid? Jag har ju tre månaders uppsägningstid och vid det laget har jag väl hunnit få mage ockå. Åh vad jag önskar att jag brydde mig mindre om vad de ska tycka. De kanske blir jättearga på mig när de får veta.

Hjälp mig att resonera mig fram till ett vettigt beslut! *please*

Svar på tråden: Behöver hjälp av er nu!

Svårt...

Skrivet av  anonuuum
men jag skulle nog ta jobbet, jag menar du kanske inte visste att du var gravid, eller hur?
Det är olagligt att diskriminera en gravid kvinna, så ta du jobbet om du orkar och mår bra (med tanke på att du är gravid)
Lycka till!
 

Så här hade jag gjort

Skrivet av  Lilla A
Hej Malin!

Jag hade gjort så här:

1. Vägt för/emot nuvarande jobb kontra nytt jobb genom att lista +/- för respektive arbetsplats o sedan fundera vilken som passar bäst

2. Om jag bestämde mig för det nya jobbet skulle jag berätta direkt om graviditeten. Jag vet att man inte behöver göra det men för mig personligen skulle det kännas ärligast. Dessutom är det så att man måste ha varit anställd minst 6 månader för att ha laglig rätt till lång föräldraledighet. Du skulle isf kanske inte hinna uppfylla detta villkor innan bf o därför blir det extra nödvändigt med en arbetsgivare som inte känner sig "lurad".

Lycka till! Både med beslutet och framför allt med pricken/prickarna :)
 

Ta jobbet...

Skrivet av  Krille G
om det är det du vill. Graviditet är inget laglit skäl att inte ge dig anställningen eller för den delen att sägaupp dig ifrån en anställning, alltså är ditt tillstånd ovidkommande.

Det blir problem först om de skulle ställa frågan rakt ut till dig om du är gravid eller ej. Då kan man ju fundera över ehuruvida det är bra att börja en anställning med att ljuga. Å andra sidan kan man ju ställa sig frågan med vilken rätt arbetsgivaren "luskar" i ditt privat liv.

Dessutom är det ju så att man normalt jobbar ganska många år på en arbetsplats, så om de vill ha dig för att du är bäst kommer de ju ändå att få mycket nytta av dig om än kanske inte direkt.

Det måste till en förändring i tanke - att ha barn och att skaffa barn borde vara en merit! Vad skulle det annars bli av mänskligheten - utdöd efter en generation...

Skäms inte var rakryggad, men ta det för självklart att barn/graviditet inte är något problem och därmed behöver du inte heller berätta om det.

MVH
Arbetsrättsnörden
 

Hur säkert är det...

Skrivet av  
att de VERKLIGEN blir kvar på SÖS? Det lät ju inte helt säkert. Det kanske mest är något de säger för att få dig att ta jobbet. Om du är rädd för resvägen skulle jag nog kolla med någon till hur säkert det är att de blir kvar.
 

Ta jobbet

Skrivet av  Veronica
skulle jag göra.

Jag jobbar själv som ssk på Sös, dock en vanlig vårdavdelning. Tjänster utan helger är ju väldigt svårt att komma över så jag skulle inte tacka nej om jag vore du.
Tänk på dig själv, de kommer säkert inte få något problem att få en vikarie för dig när du är mammaledig.

Lycka till!!!
 

Nu blir jag nyfiken...

Skrivet av  Malin, Elias & pricken/prickarna
Vilken avdelning jobbar du på? Jag jobbar på akuten.

/Malin
 

Skulle du tacka nej

Skrivet av  Skrållan
och de väljer ngn annan så finns det ju inga garantier att denna person inte blir gravid inom närsta tiden.
Så varför ska du tacka nej?
 

Artiklar från Familjeliv