Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lönebidrag?

Skrivet av bottennappet
Någon som jobbar med hjälp av lönebidrag. Kommer ev att bli erbjuden det pga arbetshandikapp.
Hur funkar det?
Vad får man för lön själv då?
Hur mycket?
Är den inkomstrelaterad?

Svar på tråden: Lönebidrag?

Du kanske har fått svar redan

Skrivet av  Hazelnut
tyckte jag såg ett liknande inlägg på nån annan sida. Men det kanske inte var du? Jag jobbar med lönebidrag. Min arbetsgivare får bidrag av staten till en del av min lön. Du får samma lön som vem som helst annan som skulle göra samma jobb som dig. Sen får arbetsgivaren en hacka från staten. För min del bestämdes lönebidragets storlek i relation till de delar av jobbet som jag inte kan göra pga mitt arbetshandikapp. I mitt fall är det dålig hörsel, så jag kan t ex inte prata i vanlig tfn och har ingen personlig kontakt med kunder. Hjälpmedel (textfn och en egen fax) har jag fått av hjälpmedelcentralen. Kan tilläggas att jag arbetar administrativt på ett litet familjeföretag, sköter bokföring, löner, fakturering m m. Jag stormtrivs och blev fast anställd i maj förra året. Lönebidraget är fastställt i minst 4 år tror jag.
 

Tack

Skrivet av  bottennappet
för svaret. Ja det var jag som skrev flera inlägg om just lönebidrag.
Jag har ett handikapp, klarar inte av stress alls. Faller i depressioner och kan inte sova. Har insett att jag inte den närmaste framtiden kan jobba normalt. Då jag försökt vara "normal" men klarar inte av verkligheten pga min stresskänslighet.
Ser detta med lönebidrag som en fördel då jag inte vill annat än att jobba men jag måste ha stöd och inte känna pressen hela tiden på att vara som alla andra när jag inte är det. Har varit sjukskriven i snart fem år i olika omgångar och däremellan gjort otaliga försök till att jobba och studera.
Ville bara berätta. Och än en gång tack för ditt svar!
 

Hej igen!

Skrivet av  Hazelnut
Vi har alla vår bakgrundshistoria, intressant att höra din. Jag tror att många arbetsgivare ser detta med lönebidrag som en fördel. Ska sanningen fram så var det därför min arbetsgivare vill ha nån som jobbade med lönebidrag. Det fanns inte utrymme för en heltidslön till på företaget och detta blev en jättebra lösning för alla. Min arbetsgivare får 60% av min lön, och det är rätt mycket. Det gjorde att jag "högg till" i löneanspråk och det gick igenom hur bra som helst. Att det sedan fungerar bra med arbetet som sådant och samarbetet med arbetsgivaren och kollegor vet man ju egentligen inte innan. Men för min del fungerar det jättebra. Nu står jag i kö och ska bli opererad i vår, få ett CI (implantat som gör att hörseln förbättras), så jag har verkligen nåt spännande att se fram emot. Precis som du var jag borta från arbetsmarknaden flera år (sex år sammanlagt) dels föräldraledighet (har två barn födda -96 o -97), uppsägning från mitt gamla jobb på statlig myndighet, gått lite kurser via Trygghetsrådet, studerat ekonomi på heltid 1 år. Jag ville verkligen också ut och jobba och lönebidraget gav mig alltså möjligheten. Hoppas det löser sig på bästa sätt för din del, skriv gärna härinne och berätta hur det går.
 

Hej!

Skrivet av  bottennappet
Vad skönt för dig att du ska få möjligheten till att din hörsel förbättras.
Jo jag tror också att det kan vara en fördel med lönebidrag för arbetsgivare. Dessutom är det ju en trygghet för en själv då man har lite andra förutsättningar för att kunna jobba.
Märker nu att jag bara blir mer och mer deprimerad av att gå hemma. Vill verkligen inte det, vill inte börja må dåligt igen. oron finns ju där hela tiden, oron för hur allt ska gå. Jag berättar mera när jag vet nåt.
Tack för att du tog dig tid!
 

Kul, jag ska hålla koll

Skrivet av  Hazelnut
härinne.
 

Artiklar från Familjeliv