Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Karriärbyte

Skrivet av Nettan
Jag har ett flertal år jobbat som sk Team manager inom IT men vill nu helt byta bana. Jag är 37 år, fick en liten flicka för drygt ett år sedan och vill inte längre satsa på karriären. Jag söker nu ett administrativt arbete (vilket ju har varit en stor del av de jobb jag haft tidigare) där jag har ansvar för vad jag själv gör och inte 20 andra människor.
Till problemet.... hur får jag ett sådant jobb? Har skickat in en del ansökningar där jag varit helt ärlig och talat om att jag fått barn och att jag nu vill ha ett annat jobb än tidigare. Kanske är det helt fel, verkar så i och med att jag inte hört något tillbaka.

Hur kan man på något vettigt sätt förklara att man inte längre vill ha ett jobb som finns med en i tankarna dygnet runt, inte vill gå på kvällsmöten, resor under helger etc.
Någon som kan ge mig några tips............
Svar på tråden: Karriärbyte

Nej, men...

Skrivet av  Korall
...jag tror det är oerhört svårt att söka sig _från_ något i stället för _till_, om du förstår hur jag menar. Kanske du ska tänka om helt och försöka formulera dig i positiva termer i stället för negativa. Beskriv för dig själv vad det är du söker i stället för vad du inte söker, och försök få till det i din ansökan.

Jag önskar dig lycka till! Eftersom jag varit i samma bransch förstår jag precis vad du menar och vad du är ute efter.
 

svårt

Skrivet av  Solen
Men jag tycker det är viktigt att du skriver att du såklart fortfarande är interesserad av det du jobbar med. Och att du tycker om göra administrativt jobb och att arbeta i allmänhet.
Som förklaring varför du vill byta kan du sen skriva att du inte vill arbeta helgerna mera och resan hela tiden.
Det är viktigt att arbetsgivaren förstår att du fortfarande gillar att arbeta och vill engagera dig i ditt jobb även om du inte vilja jobba lika mycket mera.