Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är detta rätt?

Skrivet av fundersam
Kan man bli återbetalningsskyldig på lönen? Är det inte arbetsgivarens sak att se till att man inte blir det? Har fått en räkning på först nästan 3000 kr att betala tillbaka. Chefen beviljade semester på 5 veckor och sen visade det sig efteråt att jag inte hade tillräckligt med dagar, samt att jag har begärt hav.skapspenning + föräldrapenning då jag inte kunnat fortsätta arbeta pga. min graviditet. Kan dessutom tillägga att det var ett vikariat på 1 år, och att jag inte kunnat arbeta igen timmar el.dyl eftersom vi ska ha barn nu i dagarna.

Jag har fått hälften avskrivit av skulden för dom tyckte på lönekontoret att chefen hade skuld i det hela, men sen funderade jag på varför jag ska betala alls. Har aldrig hört talas om nån som måste betala tillbaka sin lön?!?

Är det någon som är kunnig inom detta och vart kan jag vända mig om jag vill gå vidare, är inte med i nåt fackförbund mer än Alfakassan.

Tacksam för hjälp!
Svar på tråden: Är detta rätt?

Visst kan man bli det...

Skrivet av  jessicad
Men inte hur länge efteråt som helst. Lite eget ansvar har man ju faktiskt. De flesta har ju 25 semesterdagar, men kanske inte alla är betalda. Jag, som är löneansvarig på ett stort företag, tycker att det är upp till var och en (så tänkte jag innan jag jobbade m lön också) att hålla reda på hur många betalda dagar man har. Det brukar ju stå på lönespecen?

Frågan är hur långt det gick innan de kontaktade dig om att du gått till skuld? Om det gick långt så kan du hävda att du använt pengarna "i god tro". Om fallet är sådant att du hade månadslön för innevarande månad och sedan fick avdragen retroaktivt utan att du hade någon ny lön att dra ifrån så är ansvaret ditt eget.

Svårt om du inte är med i facket, då måste du själv anlita en advokat om du vill driva frågan mot din arbetsgivare.

För övrigt så har jag varit med om att personer gått till skuld av många anledningar ett otal gånger och de har i princip alltid (med ett undantag)fått betala tillbaka då vi varit snabba att kontakta den anställde.

Lycka till i alla fall!
 

tack!

Skrivet av  fundersam
Tyvärr är det flera misstag som arbetsgivaren har gjort den här gången. Muntligt hade jag en fast tjänst, men sen fanns det plötsligt ingen då jag skulle gå på föräldraledighet. Dessutom detta med att godkänna semestern, för vi fick själva fylla i när vi ville ha semester och chefen skulle godkänna och kolla igenom. Jag tog även upp frågan om jag hade tillräckligt med dagar, och MUNTLIGT sa X att det hade jag. Sen stämde det inte i verkligheten och då jag fick reda på detta var vi redan på väg till Norge på en resa så det fanns ingen chans för mig att börja arbeta. Inte heller kunde jag arbeta igen tiden då jag fick gå ner i arbetstid pga hav.skapspenning och sjukskrivning. Jag känner nog att jag har gjort vad jag kunnat för att göra rätt för mig.
Tack för inlägget!
 

jag fick betala tillbaka

Skrivet av  vic m 2
ringde lönekontoret för att kolla antal semester dagar innan , men 6 mån efter kom en lapp att jag tagit ut för många dagar
och det var bara att betala tillbaka
( stort statligt företag, som man tycker ska ha koll)
 

Det beror på...

Skrivet av  Krille G
I princip är man återbetalningsskyldig, men när jag jobbade som ombudsman för ett av LO-facken klarade jag hem pengarna åt flera medlemmar med hjälp av "Kvittningslagen" i kombination med godtros resonemang. Finns flera AD-domar på detta. Sedan kan man alltid diskutera om det är rätt eller ej *ler*
 

SJÄLVKLART är du återbetalningsskyldig!

Skrivet av   VM
Det är givetvis inte mer än rätt att du betalar tillbaka penagrna, det har arbetsgivaren enligt lag rätt att kräva. Jag minns att du skrev här för inte så längesedan, så du kan nog inte hävda att det har gått för lång tid. Är du inte med i facket så lär du få svårt att få någon hjälp förutom att betala för en egen advokat. Tyvärr så är det så att du är skyldig att betala arbetsgivaren. Det är ju pengar du har fått för mycket medan du jobbade där.
 

Inte så självklart...

Skrivet av  fundersam
eftersom dom på lönekontoret, självaste "förhandlingschefen" nu höll med om att min arbetsgivare hade gjort FEL. Det var inte rätt att godkänna semesterdagar då jag inte hade tillräckligt många, speciellt inte då det var ett tidsbegränsat vikariat. Nu då jag vet att det var fel, så ska jag nog inte nöja mig med att bara få hälften tillbaka, även om det är bättre än ingenting. Men i grund och botten har chefen gjort ett misstag.
 

Men du måste väl ha haft

Skrivet av  jessicad
25 dagar, även om några var obetalda? Enl semesterlagen så har man rätt att vara ledig m semester i 25 dagar om man börjat jobba innan den 31/8 (om man har semesterår 1/4-31/3)...

Bara nyfiken... :)
 

Artiklar från Familjeliv