Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

söker jobb som servitiris i stockholm.

Skrivet av Helena och Julia
Hejsan.

Jag var väldigt ung när jag fick min dotter julia. 16 år. nu är hon två år. Så jag är väll fortfarande ganska ung.
Vi har bott hos mina föräldrar under den här tiden på grund av bostadsbristen som gäller i stockholm.

Men nu ska Jag och min pojkvän nästa helg flytta till våran nya lägenhet i älta. en trea på 80 kvadrat.
Jag är så himla glad, det här är det vi har väntat på i 2 år.
men det oroar mig också. vi har knappt några möbler och inga pengar. jag ska få hjälp av socialten med 1500 kr i månaden för min del av hyran (har inte behövt något bidrag dom första 2 åren)
så vi lever på existensminium.
så därför kan jag inte söka vita jobb, eftersom det vore som att jobba gratis eller så blir jag av med bidraget helt..

skulle behöva ett svart servitris jobb eller liknande i stockholm city.
Är det något som vet någon som skulle behöva hjälp?
Svar på tråden: söker jobb som servitiris i stockholm.

Nu tänker du nog

Skrivet av  Anna
lite bakochfram!

För det första så är det mycket troligt att du kommer att tjäna mer än 1500 efter skatt om du får ett vitt jobb och för det andra kan det knappast vara fel för självkänslan att klara sig själv, utan bidrag. För det tredje kan det vara bra med pensionspoäng, sjukförsäkring med rätt till sjukpenning och föräldrapenning. Det får du inte om du arbetar svart. För att inte tala om försäkringar och rättigheter på arbetet och till barnomsorg etc.

För det fjärde kommer du vara så illa tvungen att visa att du söker vita jobb för att behålla din rätt till socialbidrag.

Och för det femte tyckte jag plötsligt att det var väldigt roligt att jag känner flera stycken som arbetar på soc. i Nacka.
 

*fniss*

Skrivet av  sk
tack för en bra "insändare". Håller med dig....
 

Men vilket djävla resonomang

Skrivet av  Ulrika
Tycker du det är kul att gå på soc.bidrag. Gör som vanligt folk, skaffa jobb båda två och gör er oberoende av socialen.
Jag blir tvärförbannad när jag läser ditt naiva inlägg. Jag betalar skatt och mina skattepengar ska fan inte gå till bidrag till dig som jobbar svart.
Väx upp och ta ansvar för ditt liv!
 

Det går faktiskt att

Skrivet av  Lena
säga samma sak på ett mycket trevligare sätt!

Om du läser vad anna skrev så skrev hon ungefär samma sak, medan hennes inlägg visar på förståelse och insikt och förslag och argument visar ditt bara på temperament och intolerans..

Jag blir också upprörd vad jag läser, men undrar ändå varför? Varför söka ett svart jobb? 1500 i månaden är ingenting!
 

Det är för mycket jamsande

Skrivet av  Ulrika
och tramsande i samhället. Jag har ingen förståelse alls för skattesmitare. Dom bryter mot lagen!!!!! Har du förståelse för rattfyllerister som kör ihjäl människor också??
Nä det daltas för mycket.
 

Men du

Skrivet av  Lena
Det handlar om att ge rätt människor rätt information.

Att här förklara att det finns alternativa vägar istället för att låsa in personen tycker då jag är mycket bättre än hur du beskriver saker.

Det enda du gör med ditt är ser till att hon inte ställer mer frågor, det jag gör med mitt är använder empati för att förstå situationen hon befinner sig i.

Det finns idioter och idioter, somliga är idioter sedan födseln, andra har tyvärr inte fått någon chans än.

Jag har betalt skatt i hela mitt liv och har hittills inte fått nöjet att bli omhändertagen av varken socialen sjukförsäkrning eller sjukhus, så du kan nog ta förgivet att jag inte heller tycker om skattesmitare.

Men det finns olika sätt att hantera de människor man möter på, och ditt sätt är inget jag rekommenderar.
 

Ha ha -- OT

Skrivet av  Anna
Jag som tyckte att jag var riktigt elak! Och det var med flit. Jag har inte alls nån förståelse, utan blev riktigt, riktigt förbannad faktiskt.

Och ganska rädd över att det finns människor som inte tycker att det är nåt att hymla om. Som verkar tycka att det är självklart att man inte kan jobba, för då förlorar min sitt bidrag. Överhuvudtaget är det så att det för oss skötsamma och arbetar och sliter och betalar skatt är oerhört svårt att få en lgh i Älta. Och jag var betydligt äldre och hade fler barn innan jag fick den stora förmånen att få bo i en trea, så jag blir riktigt provocerad.

Jag blir mörkrädd när moralen och kunskapen om både hushålls- och nationalekonomi är så låg. Jag blir ännu mer mörkrädd över att man tycker att det är så normalt och självklart att man skyltar med sitt namn, foto och bostadsort när man skriver att man vill fortsätta att ha bidrag man inte är berättigad till och ber om hjälp att hitta olagligt arbete!

Min mening var inte alls att vara snäll. Jag känner mig så elak, så elak, men jag är riktigt trött på den här mentaliteten och påpekar ytterligare en gång att jag faktiskt känner flera av dem som arbetar inom socialtjänsten i Nacka. Tough luck!
 

Håller fast vid

Skrivet av  Lena
att det defintivt är föräldrarna som måste se till att deras barn har rätt moral och etik från början.

Och ja du var kanske lite elak, men du var det på ett hyfsat sätt. Det finns olika sätt att säga samma sak på.

Och allvarligt talat är jag mer rädd för dessa ungdomar som spottar på tanter på stan, ungdomar som stjäl, slår ner folk och är rasistiska, än jag är för att en flicka på 18 år får ut 1500 från socialen varje månad.

Ungefär samma som med barn. Vad gör det om barnet klipper sönder en handduk för att se hur den blev, jämfört med ett barn som springer omkring och lägger krokben för sina klasskamrater? Båda är fel, den ena mycket mer fel än den andra.

Konsekvenser av sitt handlande tror jag man lär sig hemma. Har man inte lärt sig det hemma så tjänar ingen på att man bara föser undan en persons frågor.

Vad bra att du känner folk som jobbar inom socialtjänsten. För min del så har socialtjänsten inte gjort ett dugg när de faktiskt har behövts, så du menar att de i detta fallet kanske tom kan agera? Wow säger jag.

 

Hej..

Skrivet av  Lena
Är du hemma med barnet och därför inte kan ta ett riktigt jobb? Som jag ser det så är de 1500 kronorna inget att förlora om du tar ett vitt jobb, så det borde finnas något mer bakom.

Om du söker ett jobb som är tex städning 5 timmar om dagen så tjänar du mycket mer än de 1500 kronorna. Dessutom får du semesterersättning, pension och SGI.

Jag var också ung när jag flyttade hemifrån, 16 år, och har varit igenom det mesta, men det jag är gladast för är att jag har haft ett vitt jobb ända sedan dess. Gör saker så mycket enklare när man ska försöka få ihop en karriär senare i livet.

Lev inte bara i nuet utan tänk på din och barnets framtid.

kram
 

En helt annan sak...

Skrivet av  Skåprensaren
Hur har ni det med porslin? Ifall ni behöver tallrikar har jag att avvara nämligen ( de är felfria, vi har bara för mycket tallrikar, liksom...), och känner ingen som är på väg att flytta hemifrån (annars hade jag haft nå\'n att ge det till, tänkte jag.)
Säg till om du vill ha- så får du dem. Gratis.
Bor inte så långt från där du bor nu- om det stämmer att du bor i Solna.(Jag bor i Bromma).
 

Artiklar från Familjeliv