Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

När man arbetar inom handeln -

Skrivet av Eva m 2 barn
i en modebutik, en stor kedja. Det är ju långa arbetsdagar där som jag förstår. Om jag nu kan jobba 75% - hur skulle mina arbetstider se ut då?
Jag undrar för jag ska när min dotter börjar på dagis söka jobb i en stor mode kedja. Men art arbeta heltid i butik verkar nästan omöjligt då man har 2 små barn..
Hälsningar
Eva
Svar på tråden: När man arbetar inom handeln -

Så olika!

Skrivet av  Sara
När man jobbar i butik får man nästan räkna med att jobba både en del kvällar och helger. Har man tur )dvs en förstående chef) kanske man kan förhandla sig fram till bättre tider om man som du är småbarnsförälder. Jag jobbar 75% i en butik som har öppet 9-20 alla vardagar och 9-18 på helgerna. Ofta börjar jag 8.30 och slutar 16 el. 17, eller så börjar jag vid 11-13 och slutar 20.30. Var tredje helg jobbar jag 8.30-18.30. En vardag i veckan är jag ledig.
Jag skulle aldrig kunna ha det här jobbet om jag var ensamstående, som tur var jobbar min man "vanliga" tider så han hämtar barnen när jag jobbar kväll.
 

Jämställdhetslagen §5

Skrivet av  Krille G
"Arbetsgivaren skall underlätta för både kvinnliga och manliga arbetstagare att förena förvärvsarbete och föräldraskap." Som jag ser det innebär detta att arbetsgivaren vid schemaläggningen måste ta stor hänsyn till arbetstagare med småbarn. När jag jobbade som ombudsman i just Handels drev jag detta mot en stormarknad och de böjde sig. Nu är ju tyvärr lagen sådan att styrkan på ett skall beror på affärens storlek dvs lätthet att efterleva lagen så det är inte helt självklart att det är tillämpligt på din situation, men väl värt att driva.
 

Betyder det...

Skrivet av  Sara
...att man kan slippa jobba kvällar och helger om man har barn? Eller gäller det bara om man är ensamstående eller av nån annan anledning inte har nån annan som kan ta hand om dom när man arbetar?
 

I princip...

Skrivet av  Krille G
...gäller att arbetsgivaren är skyldig att ta hänsyn till de speciella behov vad gäller arbetstider som föräldrar till små barn har. Detta kan innebära att vissa föräldrar bör slippa jobba kvällar eller helger.

Nu är det tyvärr så att väldigt få driver den här frågan och hitills har antingen arbetsgivaren eller arbetstagaren böjt sig innan tvisten kommit upp i AD (Arbetsdomstolen). Därför finns det mig veterligt inga AD-domar dvs inga prejudikat. Således blir det något av en gråzon hur lagen skall tolkas.

De kontakter jag hade med LO/TCO-rättsskydd när jag drev min medlems ärende gjorde dock samma tolkning som jag. Med det lilla förbehållet att ju större företag desto säkrare att klara hem tolkningen och således ju mindre desto svårare.

Det skall råda likhet inför lagen men ofta landar man i diskussioner om vad som blir följden och om det kan anses rimligt eller ej.

Man får dock inte glömma att om det blir för svårt att arbeta och ha barn samtidigt, blir det inga nya kunder och då går affärerna i konkurs. Något som rimmligen bör vara en betydligt större konsekvens än det omak som krävs för att anpassa ett schema eller för den delen ett par schema om så skulle krävas.
 

Artiklar från Familjeliv