Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nån som har koll på...

Skrivet av Kicki m Felicia 24/6-03 + bf 28/1
De här me uppsägning under föräldrarledigheten?
Jag e mitt uppe i en uppsägning som troligtvis kommer att leda till en massa trubbel.

Arbetsgivaren påstår att jag inte ringt och sagt att jag ska vara åter på jobbet den 1 okt. Enligt lag har han rätt att skjuta upp min återgång till jobbet en mån.

Jag ska bli uppsagd, egentligen idag men i och med att jag e me i facket så ska de förhandlas me dem först, vilket de egentligen inte ville.

Jag undrar vad som gäller när man blir uppsagd under föräldrarledigheten? Eftersom jag enligt dem inte sagt att jag ska tillbaka så måste jag ju ta fp för att få några pengar.
Uppsäningstiden, börjar på en gång eller när jag kommer tillbaka.
Är mycket tacksam för svar! Gärna ikväll!!

Svar på tråden: Nån som har koll på...

Du har tyvärr...

Skrivet av  Korall
...ingen rätt att återgå i tjänst när du blir uppsagd, vilket innebär att när arbetsgivaren sagt upp dig så börjar uppsägningstiden att gälla, om ni inte kommit överens om annat. Det gäller även under tiden du är föräldraledig, tyvärr. En lagändring har diskuterats, som skulle innebära att man automatiskt fick återinträda i tjänst när man blev uppsagd, men än så länge har du tyvärr inte rätt att återinträda i tjänst förrän då ni kommit överens om.

Trist historia det där, när ord står mot ord. Du har ingen dokumentation vad gäller det datum du sagt att du ska återkomma?

Själv blev jag uppsagd under min senaste föräldraledighet, men arbetsgivaren lät föräldralediga regelmässigt gå åter i tjänst utan arbetsplikt, så jag fick åtminstone lön under min uppsägningstid (utan att arbeta).

Lycka till!
 

Jag slog nog något slags rekord...

Skrivet av  Korall
...i hur många "tyvärr" man kan klämma in i ett inlägg. Måste tyvärr be om ursäkt för det =).
 

Tyvärr ja...

Skrivet av  Kicki m Felicia 24/6-03 + bf 28/1
Många blev de. :S

Har ingen dokumentation alls tyvärr. Jag ringde honom i mitten av juli och berättade att jag skulle tillbaka 1 okt, men de e som bortglömt. Vi diskuterade tom dagisplats och sånt, han har själv en son.
Det enda beviset på samtalet e att ringa till mitt telebolag och be dem skicka et utdrag som bevisar att jag ringt honom. Men de bevisar ju inte vad jag sagt.

Jag skrev på ett papper idag om att jag mottagit uppsägningen men eftersom jag va me i facket så var han tvungen att ringa dem och sa åt mig att riva mitt gamla papper. Jag kommer att spara det, bättre att ha de helt än inte alls, man vet ju aldrig.

Var du fackligt ansluten?

Tack för ditt svar!
 

Ja, jag var fackligt ansluten...

Skrivet av  Korall
...och min uppsägning var i sig (nästan) korrekt, den skedde enligt turordningslista efter förhandlingar.

Kontakta ditt fackförbund och diskutera med dem, de kanske kan förhandla sig till att du får återinträda i tjänst utan arbetsplikt, det är rätt så vanligt.

Lycka till igen!
 

Artiklar från Familjeliv