Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Arbetslös, studier och dagis?

Skrivet av Malin
Är det någon som har lite koll på detta?

Jag är arbetslös och arbetssökande på heltid. Jag har fått dispens ifrån a-kassan och får läsa på högskolan 50% med bibehållen a-kassa. Nu vill jag öka dotterns dagistid ifrån de 15-timmar som hon har när jag är arbetslös till 20 timmar som det borde vara när jag nu läser halvtid. Kursen går kvällstid och pga detta så vill inte dagis godkänna detta utan tycker att hon fortfarande är ett 15-timmars-barn. Kan det stämma??! Jag pluggar ju för sjutton 50%! Vilken tid på dygnet föreläsningarna ligger borde väl inte påverka om hon får dagis eller inte?

Jag behöver argument...
Hjälp!!
Svar på tråden: Arbetslös, studier och dagis?

När man läser

Skrivet av  Joie f.d högskolestudent och förälder till 4
en kurs så är det ju inte bara lektionstiden som räknas utan även all litteratur, inlämningsuppgifter etc. Jag förstår inte vad dagis har med att göra om dina lektioner ligger på kvällstid! Du måste ju som sagt använda dagtid till studietid. Det förväntas av dig.Självklart borde du få ha 20 timmar!
 

Jag pluggade på

Skrivet av  Jo73hanna
halv tid & fick ha barnen heltid. Eller den tid jag tyckte jag behövde! Jag tror inte att det finns haltid nu i& med max taxan! Fråga din kommun det är helt olika. Ex när min kompis var arbetslös så fick hon ha sitt barn heltid hos dagmamman nu var dagmamman visseligen privat men här i min kommun är det 15 timmat i veckan vilket som.
 

En fråga till dig....

Skrivet av  Skorpan
...hur har du gjort för att få a-kassa samtidigt som du pluggar? Är det för att studierna ligger på kvällstid?
 

lite svar...

Skrivet av  Malin
Jag bara ansökt helt enkelt. Kravet var att man inte studerar mer än 50%, inte tar ut studiemedel och att man är beredd att hoppa av om det skulle behövas när jag får jobb. Att kursen ligger på kvällstid kanske var ett plus i kanten men jag vet inte. Jag har förstått att det kan vara ganska olika i olika a-kassor. Jag är med i AEA.
 

Svarar också

Skrivet av  Anci
Jag har också fått beviljat a-kassa fastän jag studerar 5h/v och min a-kassa (Transport) har som krav att man som mest får läsa 75%, i övrigt har jag samma krav som Malin.

Ansök iaf, man kan aldrig få mer än ett nej! Håller tummarna för dig!
 

Enligt lag

Skrivet av  Signe
är det 60% som är gränsen för studier sedan tolkar a-kassorna detta olika.
Det har ingen betydelse om studierna är på kvällar eller på dagtid, huvudsaken är att man inte har en försäkran att man inte kommer att studera inom ett år gällande och att man är beredd på att avbryta studierna om man får jobb eller hamnar i en arbetsmarknadsåtgärd.
 

TACK för era svar...

Skrivet av  Skropan
.. nu har jag fler alternativ att välja mellan! TACK!!!
 

Oj!

Skrivet av  Anci
Har inga bra argument att komma med men jag tror det kan vara olika regler i olika kommuner. I min kommun har man, som tur är, "rätt till så mycket barnomsorg man behöver" då man är arbetslös , alltså 40h om man vill. Jag som är deltidsarbetslös, pluggar deltid och jobbar på timme har barnen full tid på dagis för annars skulle både jag och barnen bryta ihop av den stress som uppstår när man blir inringd på jobb, jag måste kunna plugga hemma samt ägna mig åt jobbsökeri.

Håller tummarna för att det löser sig för det, trist att behöva "bråka" men om din kommun har 15h/v regel för arbetslösa och studierna ligger på kvällstid så kan de säkert säga att du pluggar ju på kvällarna och då är ju inte dagis öppet iaf...
 

Tack för alla svar!

Skrivet av  Malin
Nu har det löst sig som tur är! De ser mig nu som deltidsstuderande istället för arbetslös så vi får våra 20 timmar per vecka med början nästa vecka:-)
 

Artiklar från Familjeliv