Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Arbetslös, studier och dagis?

Skrivet av Malin
Är det någon som har lite koll på detta?

Jag är arbetslös och arbetssökande på heltid. Jag har fått dispens ifrån a-kassan och får läsa på högskolan 50% med bibehållen a-kassa. Nu vill jag öka dotterns dagistid ifrån de 15-timmar som hon har när jag är arbetslös till 20 timmar som det borde vara när jag nu läser halvtid. Kursen går kvällstid och pga detta så vill inte dagis godkänna detta utan tycker att hon fortfarande är ett 15-timmars-barn. Kan det stämma??! Jag pluggar ju för sjutton 50%! Vilken tid på dygnet föreläsningarna ligger borde väl inte påverka om hon får dagis eller inte?

Jag behöver argument...
Hjälp!!
Svar på tråden: Arbetslös, studier och dagis?

När man läser

Skrivet av  Joie f.d högskolestudent och förälder till 4
en kurs så är det ju inte bara lektionstiden som räknas utan även all litteratur, inlämningsuppgifter etc. Jag förstår inte vad dagis har med att göra om dina lektioner ligger på kvällstid! Du måste ju som sagt använda dagtid till studietid. Det förväntas av dig.Självklart borde du få ha 20 timmar!
 

Jag pluggade på

Skrivet av  Jo73hanna
halv tid & fick ha barnen heltid. Eller den tid jag tyckte jag behövde! Jag tror inte att det finns haltid nu i& med max taxan! Fråga din kommun det är helt olika. Ex när min kompis var arbetslös så fick hon ha sitt barn heltid hos dagmamman nu var dagmamman visseligen privat men här i min kommun är det 15 timmat i veckan vilket som.
 

En fråga till dig....

Skrivet av  Skorpan
...hur har du gjort för att få a-kassa samtidigt som du pluggar? Är det för att studierna ligger på kvällstid?
 

lite svar...

Skrivet av  Malin