Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Webbkommunikatör

Skrivet av Emma
Vad tjänar en webbkommunikatör? Jag ska söka en sådan tjänst!
Svar på tråden: Webbkommunikatör

Kolla med DIK eller SIF

Skrivet av  Linda & Oscar
om medianlönen för en webbkommunikatör.
SIF har lönestatistik för olika yrken och kan säkert ge dig tips och info. om vad din lön bör ligga kring och vad du kan begära.
 

Måste bara få fråga...

Skrivet av  Flugan
Har du gått ngn utbildning eller är du självlärd? Funderar på att byta yrkesbana...
 

Frågan är vad en webbkommunikatör är...

Skrivet av  Anonym för lönens skull
...det måste jag nog veta för att kunna svara på ett rimligt sätt =). Är det en informatör (med högskoleutbildning som sådan) som också är webbansvarig eller webbredaktör, eller menar du en ren infomastervariant som kanske är mer verktygsinriktad och inte nödvändigtvis utbildad på det sättet? Det skiljer nog en del i lön.

Lönestatistik kan du få från till exempel DIK-förbundet som organiserar bland annat informatörer, Jusek som också har en del informatörer med it-inriktning och från Sveriges Informationsförening (kan vara så att det är bara för medlemmar).

Själv är jag kommunikatör/informatör med webbkommunikation som en del av mina arbetsuppgifter och jag tjänar 29.000, tidigare hade jag ungefär samma jobb på ett annat ställe och tjänade då 32.000. Bor i storstad och är högskoleutbildad med närmare tio års erfarenhet i yrket, jobbar statligt.
 

Vad har du för utbildning?

Skrivet av  :: tösen :: m Otto 030122
Nyfiken på vad du har för utbildning. Funderar på att vidareutbilda mig inom det området.
 

Jag är...

Skrivet av  Korall
...utbildad på informationsprogrammet vid universitet. Huvudämnet heter medie- och kommunikationsvetenskap. Jag har också läst rätt många poäng i tyska och engelska.

Sedan har jag så klart gått väldigt mycket kurser som min arbetsgivare har stått för, till exempel i projektledning. Det jag däremot klarar mig rätt bra utan är kunskaper i photoshop och diverse webbprogram. De flesta webbar drivs idag med någon form av publiceringsverktyg och dessa lär man sig på ett kick. Jag har satsat på en mer strategisk nivå = roligare (för mig) och ger lite bättre betalt och bredare möjligheter.

Lycka till!
 

Där rök den anonymiteten...

Skrivet av  Korall
...men jag bjuder på det.
 

Fast va kul med en mkv-are till

Skrivet av  Linda & Oscar
Hej hopp!
Är också utbildad mkv:are, gick ut -97, men har tyvärr inte hamnat riktigt rätt. Jobbar dock på att ta mig tillbaka till rätt skråsida igen :o)
 

Nu stoppar jag in näsan för

Skrivet av  Signe
du bor ju inte så himla långt ifrån mig. Var ju tvungen och se om man fick veta vad du jobbade med istället.
IT-jobb i det här länet är inte lätt, jag vet.
 

Artiklar från Familjeliv