Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hoppas någon vet...

Skrivet av Trött på det här!
Jag är för närvarande sjukskriven. Under den här tiden har jag kommit fram till ett beslut att jag inte vill jobba med mitt nuvarande jobb mer. Jag har bett min chef att h*n ska säga upp mig, men det tror jag inte h*n kommer att göra, så då återstår att säga upp sig själv. Men det är ju en hiskelig lång karens innan man får a-kassa. Är det 45 dagar? Om jag säger upp mig, kan jag då vara sjukskriven under karensen, alltså de där 45 dagarna innan man får a-kassa eller går det inte att "komma runt" på det sättet utan att man helt enkelt MÅSTE ha den där karensen?
Svar på tråden: Hoppas någon vet...

Vad ska du göra istället?

Skrivet av  Signe
vara sjuksriven, gå arbetslös eller plugga?
Har du tänkt att byta yrke och studera till det så är det inte fel att ha kvar anställningen och jobba på somamrloven, sedan kan man säga upp sig 112 kalenderdagar före studierna avslutas och därmed slippa avstängingen på a-kassa.
Har inte en aning om hur det ligger till med avstängning när man är sjukskriven men du måste ju också ha anledning till att vara sjuksriven och inte bara för att slippa avstängning på a-kassan.
 

Jag har en anledning

Skrivet av  Trött på det här!
till att vara sjukskriven nu, så det är inget problem att få det förlängt ett tag till. Varför tänker jag inte gå in på. Jag har heller inte tänkt mej att ligga samhället till last genom att välja en enkel väg med a-kassa för att jag är lat. Jag har mått dåligt länge med mitt nuvarande jobb och nu orkar jag inte mer. Jag vill inte arbeta alls med detta och jag vill inte heller vara kvar i den kommun jag bor i. Jag pendlar gärna till grannkommunen och jobbar där istället. Jag vet inte vad jag vill göra och jag vet inte om jag vill plugga, men så dåligt som jag mått så tror jag faktiskt att det löser sej med något nytt, kanske inte på en gång, men förr eller senare.
Hoppas någon annan det om man kan vara sjukskrien för att slippa karens innan a-kassa.
 

Jag har gjort det

Skrivet av  maisy
Jag har sagt upp mig själv och fått 45 dagars karens. Karensen räknas bara när man faktiskt är arbetslös. Den räknas inte när du är sjukskriven, arbetar eller är föräldraledig. Du kan alltså inte "komma runt den" på nåt sånt sätt.

Det man kan göra är att ta ett vikariat som är längre än tre månader (tror jag att det var). Om det vikariatet inte förlängs sen blir det vanlig karens som när man blir uppsagd. Men du får kolla upp längden på vikariatet med din fackförening/a-kassa, för det är jag inte säker på.
 

Hur har du planerat

Skrivet av  Trött på det här!
det ekonomiskt för att klara av de där 45 dagarna utan lön odyl?
Själv har jag en del semester kvar, men det täcker inte alla dagar, dock är vi överens här hemma att det får lösa sej i allafall.
 

Planerade inte

Skrivet av  maisy
Jag sa upp mig från mitt jobb efter att ha varit sjukskriven ca 1 månad. Jag kände då att jag till varje pris ville bort från det jobbet och tyckte att det var den bästa (eller minst dåliga) utvägen att säga upp mig.

Vi pratade hemma och bestämde att jag skulle försöka söka nya jobb, men att OM jag inte skulle få några nya jobb skulle vi hanka oss fram på min sambos lön under de 45 dagarna. I värsta fall skulle jag ha kunnat ta ut lite föräldrapenning som vi hade kvar mellan varven. Då hade det tagit längre tid innan de 45 dagarna "gått över", men vi skulle få lite mer pengar under tiden.

Nu blev det inte 45 dagar, för jag fick ett nytt jobb efter en månad.

Förresten, tänk på att man bara räknar fem dagar per vecka när man räknar karensen.
 

Hej!

Skrivet av  Trött på det här!
Å då är vi lite i samma situation. Skönt på något sätt att inte var ensam i världen om att säga upp sej utan att att redan ha en färdig plan. Ser heller ingen annan lösning längre än att säga upp mej, för jag vill inte ha detta jobb längre och inget som påminner heller! En trygg lön är inte allt om man inte alls mår bra längre. Jag ska säga upp mej på måndag och det känns lättare i hjärtat nu när vi är helt överens här hemma och jag vet att min man stöttar mej helt och hållet.
 

Ps:

Skrivet av  Vildänglarnas mamma
Jag tror inte att du får ta ut semester och samtidigt räkna karensdagar. Bäst att du kollar noga för annars riskerar du ju att åka dit för bedrägeri. Jag har också sagt upp mig och levde då på sparpengar, men det var innan jag hade familj och då levde jag väldigt snålt. Förstår dock dina känslor!
 

Jag ska givetvis

Skrivet av  Trött på det här!
ta ut sparad semester i pengar.
 

Karensen skjuts upp

Skrivet av  Kumikameli
i tiden medan man studerar, är sjukskriven, arbetar tillfälligt etc. Men precis som de andra svarat så finns det en begränsning i hur länge den kan skjutas upp. 112 kalenderdagar. Så ifall du är sjukskriven längre än 112 kalenderdagar slipper du karensen. Eller rättare sagt avstängningen. Karensen på fem dagar kommer man aldrig undan.

Dessutom kan man ansöka om att slippa bli avstängd. Har man godtagbar anledning till att säga upp sig (kan faktiskt vara att man mår så dåligt p åjust det jobb man har) kan man slippa att bli avstängd. Men det är ju en bedömningsfråga, så om just du skulle kunna slippa får du ju inte veta förrän du sökt.
 

Jag sa upp

Skrivet av  Sanna©
mig under min föräldraledighet och då sa de att jag slipper karensen eftersom jag var föräldraledig dessa 45 efter uppsägningen. Vet ej hur det sedan hade blivit och om det verkligen stämde att det är så för jag började sedan plugga och slapp stämpla.
 

Tack alla för svaren!

Skrivet av  Trött på det här!
Nu vet jag hur det ligger till!
 

Artiklar från Familjeliv