Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fackligt aktiv?

Skrivet av Sara
Bör man nämna det när man söker nya jobb? Jag är med i fackstyrelsen på min nuvarande arbetsplats, är det nåt man kan ta med i CV\'n? Eller kan det uppfattas som negativt för en arbetsgivare?
Svar på tråden: Fackligt aktiv?

Hade INTE sagt något

Skrivet av  stina som byter jobb snart
Då jag har hemska erfarenheter. Gick med i facket när jag blev mammaledig då jag hört att just min arbetsgivare tenderar att behandla sin personal lite illa, speciellt som det satsats på mig, jag har hela tiden kämpat för att göra karriär, bra arbete, bra lön etc etc. Men vad hände, sen jag gick med i facket är jag totalt utfryst av chefen. Sist sa han "ring facket om du inte är nöjd" när jag hade anmärkning på hur de nya lönerna sattes och jag inte fick ett smack... Ångrar att jag gick med faktiskt.
 

Du

Skrivet av  Maja
borde väl ha fått någon peng väl? Menar du att du inte fick ett smack i löneförhöjning? Vilka argument hade din arbetsgivare för detta? Givetvis borde du ha fått någon slant från den generella potten. Hör med ditt fack, du har blivit felbehandlad! Alla har rätt till löneförhöjning. Dessutom kan en arbetsgivare bli skadeståndsskyldig när denne särbehandlar fackligt ansluten personal och dessutom säger så som h*n gör.
 

Nej ingenting faktiskt

Skrivet av  stina som byter jobb snart
och enligt facket så är det inte fel av arbetsgivaren att göra så. Både arbetsgivare och fack är medvetna om att det är lätt att halka efter i den allmänna löneutvecklingen när man är hemma med barn. Fick dessutom förklarat för mig att de där procenten som facket rekomenderar är ett snitt på arbetsplatsen, tex så får en del mer och en del får mindre bara snittet ligger över så har inte arbetsgivaren gjort något fel. Surt sa räven!
 

Nej, man har inte alls

Skrivet av  Kumikameli
nån _rätt_ till löneförhöjning! Om det inte finns ett gällande avtal där det står ngt om en minimi-höjning förstås. Men det finns alltså ingen lag eller ngt allmänt avtal om att alla alltid har rätt till löneökning.
 

Se det som så här

Skrivet av  Maja
istället, vänd på det; Förbise att du är/var med i en facklig styrelse. Ta det positiva ur det ist. T.ex allt du har lärt dig när du arbetat fackligt ex; Att du behärskar/har erfarenhet av att/är insatt i; förhandla, medla, kan lagar och avtal inom ditt arbetsområde (arbetsrätt) och vet hur man tolkar dessa, argumentationsträning, diskussionsteknik, löner, arbetsmiljöfrågor, styrelsearbete (social kompetens och styrelsearbetserfarenhet är inte fy skam), du har erfarenhet av ansvarsarbete och att du förmedlar och framför medlemmars åsikter (kan liknas vid att du är lojal, samarbetsvillig, ambitiös, pålitlig etc). Eller? Du kan leda folk etc Det är bra egenskaper att ha även om man är anställd på andra sätt, i andra jobb som inte är fackligt knutna.
 

Jag skulle nog

Skrivet av  Kumikameli
inte nämna det alls. Inte ens så som Maja föreslår. Om du inte säker fackligt arbete försås! Då ska det självklart skrivas om!

Tyvärr är det så att det är lite gambling att skriva det. Visst har du lärt dig jättemycket av det och det borde vara en bra merit, men det finns mängder av människor som ogillar facklig verksamhet överhuvudtaget. Om det är en av dem som läser din ansökan försvinner du ju direkt.

Jag säger inte att det är rätt av dem att göra så, men jag tror att du riskerar att få komma på intervju. Faktiskt. Så är det inte ett arbete där du _verkligen_ vill få fram just den erfarenheten skulle jag låta bli att nämna det.
 

...och fast jag inte har något nytt att tillföra..

Skrivet av  Korall
...så håller jag fullständigt med. Ganska många människor har en negativ attityd till fackligt arbete.

Men _om_ du absolut vill framhäva det, så kan du ju under någon mer allmän rubrik skriva till exempel "omfattande erfarenhet av styrelsearbete och föreningsverksamhet" eller något annat svävande.
 

Artiklar från Familjeliv