Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

fast anställd men ändå timanställd...?

Skrivet av Tina m Filip 020821
hej

jag har nyss fått ett fast jobb som personlig assistent. det är en liten tjänst, ca 40%, 16 timmar i veckan. men om man jobbar mindre än 17 timmar i veckan får det inte stå på anställnngsbeviset att man är fast anställd utan timanställd. spelar det nån roll? missar jag en massa förmåner nu?

jättetacksam för svar!
Svar på tråden: fast anställd men ändå timanställd...?

Tidigare var det så...

Skrivet av  Krille G
...att om du jobbade mindre än 17 timmar per vecka så omfattades du inte av ett antal av arbetsmarknads försäkringarna som facket förhandlat fram med arbetsgivarna.

Numera är det dock så att vi fått inarbetat ett EU-direktiv i vår arbetsrätt som givit upphov till lag 2002:293 dva Lagen om förbud mot diskriminering av deltidsarbetande arbetstagare och arbetstagare med tidsbegränsad anställning. Denna lag säger i korthet att alla skall behandlas som om de vore tillsvidareanställda på heltid, således har du samma rättigheter även vid 16 timmars vecka.

Tilläggas bör kanske att mig veterligt finns inget lagmässigt hinder att fastanställa istället för att timanställa även vid lägre tjänstgöringsgrader. Däremot kan det kanske finnas någon skrivning i gällande kollektivavtal som reglerar det.
 

Artiklar från Familjeliv