Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

semester efter nyanställning?

Skrivet av lunarix
Hej,

jag fick anställning i Sverige i Augusti efter att
ha arbetat i Tyskland innan dess. (Därför känner jag
inte till det svenska semestersystemet så bra, och jag
vill undvika att tjata för mycket om just det på jobbet...)

Jag har lärt mej att det finns ett intjändandeår och att man ha rätt till semester först året därpå. Men kan det verkligen vara så? (Jag funderar främst på hur jag får några dagar lediga till jul.)

Det skulle jo också innebära att när man bytar jobb, missar man varje gång ungefär en hel årssemester.

Jag vore jättetacksam för upplyssningar kring det här.

Mvh,
/lunarix
Svar på tråden: semester efter nyanställning?

Om du började före 31/8 så har du

Skrivet av  jessicad
rätt till 25 obetalda dagar, om semesteråret löper 1/4-31/3 (anställd från 1/9 och framåt ger 5 obetalda dgr). Om du inte har förskottssemester. Eller sammanfallande semester, då har du lite batalda dagar. :)

Du får nog höra efter vad ditt företag tillämpar. Rätt att vara ledig har du ju hur som helst, men om du får betalt vet bara de... :)
 

Kopierar:

Skrivet av  Personalaren
Semesterlag (1977:480)

... "4 § Arbetstagare har rätt till tjugofem semesterdagar varje semesterår utom i fall som avses i 5" ...

... "Under semesterledighet skall arbetstagare ha semesterlön i den mån han har tjänat in sådan under intjänandeåret.
Arbetstagare får avstå från rätt till semesterledighet som ej är förenad med semesterlön. Lag (1992:1329).

5 § Under det semesterår då arbetstagare anställes har han rätt till fem semesterdagar, om anställningen börjar efter den 31 augusti."

... "7 § Semesterdagar med semesterlön utgör så stort antal av semesterdagarna enligt 4 § som svarar mot den del av intjänandeåret, under vilken arbetstagaren har innehaft anställning hos arbetsgivaren." ...

Med andra ord: Rätt till semester har du alltså, men inte nödvändigtvis _betald_ semester.

Du kan läsa mer här:
http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19770480.HTM
 

tack för alla svaren (i.m.t.)

Skrivet av  lunarix
tack för alla svaren
 

På många företag...

Skrivet av  Lena
...kan man få förskottssemester som du kan välja att ta ut så att du får "full semester".

Om du tjänat in 14 dagar kan du ta ut dem plus "förskottssemester" så att du får 25 betalda dagar. Ofta fungerar det då så att du om du byter jobb igen för ett visst antal år (5år är nog vanligast) så bli du återbetalningsskyldig för de förskottsdagar du tagit ut.

Om du byter jobb så ska du få de semesterdagar du har intjänade i pengar istället (har jag för mig) Eller så tar du ut all semester från det att du sagt upp dig tills det är dags att börja det nya jobbet :-)
 

Gäller nästan uteslutande tjänstemän. imt

Skrivet av  jessicad
 

Artiklar från Familjeliv