Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

jobb man inte tänker på som är jättekul...

Skrivet av gladis
hej, är en tjej som jobbat med mycket i livet, sista tiden som timvikarie i kök...en drog dom ner tjänsterna och jag blev arbetslös. en dag ringde en man från en kyrklig samfällighet och frågade om jag ville jobba som kyrkogårdsarbetare...jag har alrig knappt gått p en kyrkogård innan...jag betämde mig för att prova och håhåjaja, jag som velat utbilda mig till socionom och sånt har nu helt ändrat inrikning! att jobba som kyrkogårsvaktmästare är helt otroligt bra jobb. fritt, omväxlande, stimulerande på olia sätt. man är ute o får frisk luft, man njuter på ett annat sätt av väderomväxlingarna, jag kör runt traktorer och åkgräsklippare och allt möjligt och tycker det jättekul, jag har alltid trott det är tt killigt jobb, men nu har jag träffat många tjejer som jobbar som det här och nästan aldrig slutar någon...
dagarna flyger iväg, och nej många tror man är ensam men man träffar många anhöriga på kyrkogården och vi brukar ha med en termos med kaffe och några koppar och sittaa och prata lite med dom som kommer...helmysigt. jag har börjat o lära mig gudstjänster med , där man sköter ljud under mässor o dop o dyl och det är jätte kul. ra betalt är det med, ca 18500 i mån för detta jobb...nu ska min tjänst annonseras internt ut men som det ser ut kommer jag nog få den! då jobbar jag 80 procent om året, 60 på vintern o heltid på sommaren, kanon när man vill pysla hemma vinterhalvåret o har små barn...ibland har jag med barnen till jobbet och dom tycker det är jättekul...vad jag ville med detta svammelinlägg är att säga att det finns jobb man inte tänker på som kan vara kanon, men man låser fast sig, jag trodde jag ville jobba inom kök i elva år...
Svar på tråden: jobb man inte tänker på som är jättekul...

ursäkta stavfelen

Skrivet av  gladis
...man ska inte ha långa naglar då är det svårt att skriva rätt:-)
 

_där_ vill jag jobba!!

Skrivet av  jojja
Ett sånt jobb vill jag har... Just de arbetsuppgifter du har är såna som jag bara _älskar_ att hålla på med!

Hur får man tag på nåt sånt?? :o)
 

Tack för ditt inlägg!

Skrivet av  Åsa m Stella och Iris
Det var verkligen inspirerande! Det låter ju som om du har hittat helt rätt i livet, underbart!

Nu fick jag ny inspiration att tänka över min egen framtid.
 

Min förra svärmor

Skrivet av  jag!
jobbar också som du, och hon trivs kanonbra!
 

man kan ringa runt till...

Skrivet av  gladis
Hej, man kan ringa runt till olika närliggande pastorat och fråga om det finns nån ledig tjänst. jag halkade in på det berömda bananskalet, och har blivit kvar...det som är kul är att jag aldrig sett en trädgårdstraktor eller uppsamlare innan jag började, men det är enklare än man tror...visst är det ett kanonjobb, regnar det kan man gå in o dricka kaffe eller städa kyrkan, vilka andra jobb får man ta paus beroende på väder...andra fördelar är att man inte har direkt nån chef, man styr sig själv. på de flesta kyrkor, dock inte min, har dom inte heller fasta tider, utan istället att man får 2000 timmar per år tilldelat att sköta kyrkogården, sen om man börjar vi nio eller klockan sex är upp till en själv! nackdelar, om det finns några är att döden blir mer verklig när man står och fyller igen en grav, ag ser det som en del av livet, men en del kan fara illa av det, man ser ett o annat ben mm ibland. jag älskar lugnet o stillheten som finns, jag fastar för vissa gravar o har gått lite kyrkogårdsvandringar för att få reda på mer om vilka som finns begravda där, intressant tycker jag...jag har hörlurar med radio i om jag vil ha lite livat, annars sitter jag på muren o kollar ut över ängarna o lyssnar på fågelkvitter o i somras stod jag o såg solen gå upp över kyrkan o bara njöt av ilket jobb jag har! ibland kan det bli stressigt när man ska plantera på alla fondgravar men inte så stressigt om på ex en industri, här styr man som sagt själv, och man byter arbetsuppgifter när man blir trött i ryggen typ, så lite rensar jag grusgångar, lite klipper jag o lite trimmar jag så det blir aldrig enformigt! desutom kommer alltsom oftast nån anhörig och det ingår faktiskt i mitt jobb att sätta mig o lyssna lite grann, även om det bara handlar om väder o vind, men man får ta sig tid till alla vissa dagar blir det bara babblande hihi...ja kan verkligen rekommendera detta befriande yrke, att ha ett yrke man trivs med är värt i vikt i guld. hoppas nu bara jag får tjänsten fast, får reda på detta om nån vecka hoppas jag....håll tummarna
 

Artiklar från Familjeliv