Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur ska jag lyckas förörja mig efter skolans slut.

Skrivet av jojje 22
JAg studerar just nu till undersköterska. Jag ska givetsvis söka alla arbeten som jag bara kan. Jag ska även se till att få stå på så många vikarielistor som möjligt. Men det är ju ingen garanti att man får en inkomst för det. Har aldrig stämplat i hela mitt liv. Vet att jag måste till arbetsförmedlingen den första dagen efter att vi slutat skolan men sen då, Vad händer? Någon som kan hjälpa mig?
Svar på tråden: Hur ska jag lyckas förörja mig efter skolans slut.

Din absolut första

Skrivet av  A-lös
arbetslösa dag ska du till Arbetsförmedlingen där du skriver in dig. Sedan får du fylla i en anmälan om arbetslöshet, och så ska du samla ihop alla papper som
-arbetsgivarintyg från senaste jobbet
-studieintyg från din utbildning (färdig mall finns på ams.se)
-om du varit föräldraledig eller sjukskriven ska du be om ett papper från Försäkringskassan som heter MO17 där alla utbetalningar står

Sedan skickas alla papper till din A-kassa eller Fackförening. Sedan behndlar de din ansökan och du får kassakort om de anser att du har rätt till A-kassa.
Om du inte är medlem i varken A-kassa eller Facket så är det nog ALFA-kassa som gäller.
Men kom ihåg att du måste gå till Arbetsförmedlingen och anmäla dig FÖRSTA dagen som arbetslös för annars kan du bli utan ersättning hel. Får absolut inte finnas någåt glapp i tiden.
Lycka till att hitta ett jobb så att du slipper ens stoppa din näsa innanför AFs väggar;-)
Står själv i samma situation nämligen.
 

Jag vet ju redan nu att det tyvärr finns ...

Skrivet av  jojje 22
luckor i tiden... Har jag då ingen chans alls att få ersättning över huvud taget. I så fall så komemr vår familj att gå under inte fasen över lever vi på 15000 i månaden.
 

Hade du en anställning innan skolan?

Skrivet av  A-lös
För mig ser det ut såhär:
- Senaste anställningen slut hösten 2000
- Sedan föräldraledig 2000-2003
- Studier 2003-2004
- Visstidsanställning 1 månad 2004

Föräldraledighet och studier är överhoppningsbart.
A-kassan kan gå 7 år tillbaka och undersöka möjligheten till ersättning. I mitt fall är min senaste anställning (tillsvidare anställningen från 2000) som står som grund för A-kasse ersättningen.
Ring till facket och hör vad de tror om dina möjligheter.
Om du varit arbetslös tidigare så har du säkert varit inskriven på AF? Med luckor menar jag då att det är viktigt att man anmäler sig arbetslös sin första arbetslösa dag (dagen utan ersättning)
Är du med i facket eller A-kassan?
 

Är varken emd i faket eller akassan..

Skrivet av  jojje 22
Vet att jag sökte alfa-kassa när jag var arbetslös och gravid med stora pojken. Då blev jag nekad. jag mår skit över vår situation i dag och vet att jag kommer göra allt för att ha en inkomst nästa år men man kan ju aldrig vara 100 % säker.
 

Eftersom du studerar nu

Skrivet av  A-lös
kan du nog få hjälp via Arbetsförmedlingen att t ex praktisera inom ditt yrke när du blir arbetslös. Om du inte redan hittat ett jobb vilket ju vore guld.
Tycker att du redan nu ska kontakta Arbetsförmedlingen och höra vilka alternativ som finns för dig i din situation.
Det bästa är att du tar tag i detta nu så du slipper orora dig i onödan.
Hoppas allt går väl för dig och att du hittar ett jobb så du slipper oroa dig.
Tycker att du ska gå med i facket eller A-kassan redan nu så har du lite försprång eftersom man måste ha varit medlem en viss period innan man har rätt till ersättning vid a-löshet.
Så ta luren och ring redan nu till både Af och facket/a-kassa och hör hur du kan gå tillväga.
Hoppas verkligen att det ordnar sig för dig!!! Håller tummarna.
*kram*
 

Artiklar från Familjeliv