Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur ska jag lyckas förörja mig efter skolans slut.

Skrivet av jojje 22
JAg studerar just nu till undersköterska. Jag ska givetsvis söka alla arbeten som jag bara kan. Jag ska även se till att få stå på så många vikarielistor som möjligt. Men det är ju ingen garanti att man får en inkomst för det. Har aldrig stämplat i hela mitt liv. Vet att jag måste till arbetsförmedlingen den första dagen efter att vi slutat skolan men sen då, Vad händer? Någon som kan hjälpa mig?
Svar på tråden: Hur ska jag lyckas förörja mig efter skolans slut.

Din absolut första

Skrivet av  A-lös
arbetslösa dag ska du till Arbetsförmedlingen där du skriver in dig. Sedan får du fylla i en anmälan om arbetslöshet, och så ska du samla ihop alla papper som
-arbetsgivarintyg från senaste jobbet
-studieintyg från din utbildning (färdig mall finns på ams.se)
-om du varit föräldraledig eller sjukskriven ska du be om ett papper från Försäkringskassan som heter MO17 där alla utbetalningar står

Sedan skickas alla papper till din A-kassa eller Fackförening. Sedan behndlar de din ansökan och du får kassakort om de anser att du har rätt till A-kassa.
Om du inte är medlem i varken A-kassa eller Facket så är det nog ALFA-kassa som gäller.
Men kom ihåg att du måste gå till Arbetsförmedlingen och anmäla dig FÖRSTA dagen som arbetslös för annars kan du bli utan ersättning hel. Får absolut inte finnas någåt glapp i tiden.
Lycka till att hitta ett jobb så att du slipper ens stoppa din näsa innanför AFs väggar;-)
Står själv i samma situation nämligen.
 

Jag vet ju redan nu att det tyvärr finns ...

Skrivet av  jojje 22
luckor i tiden... Har jag då ingen chans alls att få ersättning över huvud taget. I så fall så komemr vår familj att gå under inte fasen över lever vi på 15000 i månaden.
 

Hade du en anställning innan skolan?

Skrivet av  A-lös
För mig ser det ut såhär:
- Senaste anställningen slut hösten 2000
- Sedan föräldraledig 2000-2003
- Studier 2003-2004