Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ska på anställningsintervju *drömjobb* och...

Skrivet av Sanna©
hjälp önskas. Skrev här för ett tag sedan om drömjobbet som jag bara vill ha sååå mycket. De ringde igår och vill att jag kommer på anställningsintervju! Är så nervös, inget får gå fel nu.
Vad ska jag tänka på inför anställningsintervjun? Vad ska jag ha med mig? Klädsel?
Vill inte göra bort mig för får jag inte detta jobb kommer jag att gräma mig om jag tabbar mig. Det är dessutom hela två lediga platser så...
Alla råd och tips önskas!!!

Ps. Hade redan gett upp hoppet om detta jobb då jag ringde dem i veckan och hon i receptionen sa att tjänsterna _nog_ är tillsatta. Och så ringde de nu:)
Svar på tråden: Ska på anställningsintervju *drömjobb* och...

Tänker lite (extremlångt)...

Skrivet av  Korall
...nu. Jag har en lång lista med frågor som kan komma upp på intervjuer som jag brukar gå igenom noga innan varje intervju, men jag hittar den tyvärr inte i digital form. Jag försöker verkligen mentalt förbereda mig så bra som det bara går genom att sitta och tänka igenom svaren på frågorna. Dessutom tänker jag med stöd av nedanstående igenom vad jag undrar om tjänsten jag söker, så att jag verkligen har något vettigt att komma med.

Jag har några utdrag ur mitt material här nedan:

Före intervjun:
- Ta reda på vilka du ska träffa och vad de jobbar med. Se intervjun som ett affärsmöte!
- Tänk dig in i respektive roll och fundera på vad de vill veta!

Under intervjun:
- Är det flera på intervjun, behandla alla lika och ställ frågor till alla involverade!
- Be om en tidsplan, när ska de gå vidare och hur?

Frågor att ställa under intervjun (fundera igenom vilka som är tillämpliga):
- Vilka är huvudmålsättningarna för tjänsten?
- Hur ser tidsramarna ut för dessa målsättningar?
- Vilka interna resurser kommer att bli tillgängliga för dig?
- Vilka hinder kan du stöta på i ditt arbete?
- Vilken typ av ledning styr företaget?
- Vilka blir dina överordnade och i tillämpliga fall underordnade?
- Hur är arbetsatmosfären?
- Kommer arbetsuppgifterna att förändras under de närmaste åren och i så fall hur?
- Vilka utbildningsmöjligheter kommer att finnas för dig?
- Resor?
- Hur är arbetsgruppen sammansatt/uppbyggd?
- Hur ser en vanlig dag ut på jobbet för er?

Typiska intervjufrågor (till dig) - ett urval:
- Vilken typ av jobb letar du efetr?
- Vad vet du om företaget?
- Varför vill du arbeta för vårt företag?
- Varför söker du just denna tjänst?
- Vilka andra typer av tjänster söker du?
- Varför har du valt att arbeta inom X-branschen?
- Hur är dina färdigheter och kvalifikationer relaterade till det jobb du söker?
Vad tror du att du kommer att tycka bäst, respektive sämst om med den här tjänsten?
- Styrkor och svagheter?
- Under vilken typ av ledning fungerar du bäst?
- Är du stresskänslig?
- Vad tycker du om att arbeta övertid?
- Lönekrav?
- När kan du börja?
- Nuvarande jobb, arbetsuppgifter och ansvar?
- Vad har dina tidigare anställningar lärt dig?
- Vilka tidigare anställningar har du tyckt bäst om, varför?
- Vad är du mest stolt över?
- Vilket är ditt hittills svåraste beslut?
- Varför söker du nytt jobb?
- Varför slutade du på ditt förra jobb?
- Varför har du inte hittat nytt arbete tidigare?
- Berätta lite om dig själv.
- Var ser du dig själv om fem år?
- Vad har du för fritidsintressen?
- Är du gift? Har du, eller tänker du skaffa barn?

Avsluta intervjun bra, och hör sedan av dig och tacka för senast! Maila gärna och meddela att du efter ert samtal fortfarande är intresserad och att du ser fram emot att höra ifrån dem.

Får du jobbet, be ändå om betänketid. Avge löfte om att svara inom viss tid och gör det.

LYCKA TILL!
 

Tillägg!

Skrivet av  Korall
Klädsel - något lite lagom formellt men som du ändå känner dig bekväm med. Klä dig efter företaget du ska till, men ändå lite snyggare än vad du kanske förväntar dig ifrån dem. Se bara till att du inte känner dig utklädd; och lägg lite extra vikt vid skorna.

Ta med dig betygskopior om de inte redan fått det. Lämna dem till rekryteraren vare sig de ber om det eller inte. Tänk igenom dina löneanspråk, men försök i det längsta att undvika att lämna ifrån dig dem ;-). Jag brukar be om ett par dagars betänketid, för det är ju faktiskt så att man måste veta en del om tjänsten för att ange ett rimligt löneanspråk och då måste man få tänka efter först.

Detsamma gäller referenspersoner. De brukar be om det, och jag brukar lova att maila dem namn på personer inom ett par dagar, för att jag ska kunna kontakta mina referenser först. Det inbillar jag mig upplevs som professionellt.




 

Vad för tjänst är det?

Skrivet av  Sanna m Sacha 18/12-01
Det påverkar ju klädseln... Jag brukar tänka "prydligt, men inte för uppklätt"- om du inte normalt sett går jätteuppklädd till vardags (för annars syns det lätt att man är superovan att ha på sig de kläderna, och de ser amn så osäker ut...;-))

Och att vara glad och lagom intresserad- dvs intresserad men inte överambitiös brukar väl vara bra?*så man verkar intresserad, men inte urjobbig*
 

Lycka till!

Skrivet av  Anna T2
Det blir nog kul!

Jag har varit på massor av intervjuer och tester, som både gått bra och dåligt. Jag var på intervju för ett drömjobb på SVT en gång, kanske åtta-tio år sen, jag var såklart nervös och hade förberett mig mycket med allt sånt där man har läst.

När jag kom till TV-huset satt Den Viktiga Chefen på sitt kontor och var helt soft, klädd i regnjacka! Intervjun genomfördes sittande på kuddar i Bolibompastudion! Och så fick jag dricka citronsoda ur flaska med sugrör! Helt spontant och hur avslappnat som helst.

Med det ville jag bara säga att man ofta fokuserar fel, man tror att det har betydelse om man har knappar eller blixtlås på tröjan och HUR man säger olika saker.

Jag har själv hållit i, eller varit med vid, intervjuer några gånger. det viktiga är att det sker ett möte mellan de närvarande människorna, inte att allt sker enligt en mall. Mina råd skulle vara att du är avslappnad, så att du kan vara lyhörd för det samtal som ska ske. Får du inte jobbet så är det inte föratt du var fel klädd, utan för att det fanns någon annan som passade bättre.

(Jag fick visserligen inte jobbet på SVT men det hela var verkligen en varm upplevelse!)

 

Fast...

Skrivet av  Korall
...det är klart att det har betydelse _hur_ man säger olika saker. Att vara osäker, svara luddigt och trevande på till synes rätt självklara frågor gör inte ett bra intryck, det är min övertygelse. Jag har personligen rätt mycket erfarenhet just av detta, efetrsom jag har en jobbig erfarenhet i bagaget som jag måste berätta om och reda ut vid intervjuer. Och det går alldeles fantastiskt mycket bättre nu när jag övat mig ett par intervjuer. Jag känner vad som känns rätt att säga, vad som liksom ligger väl i munnen. Och det gör skillnad, jag kände ju i början att jag lät osäker och hade svårt att förklara den här händelsen, medan jag nu (bland annat genom att berätta om den) har bearbetat den och benat ut den för mig själv. Den typen av förberedelser tror jag är jätteviktiga!

Sedan är det så klart alltid mötet som är viktigast, det håller jag med dig om! Men ibland kan det vara svårt att få till det där mötet om man sitter och svettas över hur man ska uttrycka sig...
 

Ja, helt sant!

Skrivet av  Anna T2
Jag utgick nog från att man har ett slags grundkänsla för hur saker kan sägas. Intressant med din berättelse, förklara gärna mer om hur du säger och hur du INTE säger! :)
 

Jo, jag kan förklara lite...

Skrivet av  Korall
...även om jag av personliga skäl inte vill bli allt för detaljerad. Bakgrundsinfo: jag har väldigt lätt för att uttrycka mig. Jag kan nästan bli lite pratig, och säger ibland lite för mycket. Jag har diskuterat och debatterat mycket i mina dagar, och har därför en tendens att "gå igång" *s*.

Så här var det - ungefär för ett år sedan började jag på ett nytt jobb (jag är informatör). Det var ett jobb som informationsansvarig på en medelstor myndighet. Det visade sig att jag saknade befogenheter, inte var välkommen av personalen och fick en chef som var helt inkapabel och gav mig noll ledning.

Jag vantrivdes kopiöst. När jag precis hade bestämt mig för att säga upp mig så blev min provanställning avbruten, med väldigt luddig motivering. Jag blev rätt knäckt, även om lättnaden när jag kom därifrån var helt enorm.

Efter det jobbet så var jag på två intervjuer innan jag fick det jobb jag har nu. Dessutom har jag varit på ett ställe till efter det att jag börjat här där jag är.

Hursomhelst - vid de första tillfällena så kände jag att jag blev lite "grinig" när jag pratade om min förra arbetsplats. Jag pratade nog mer om vad som saknades och mindre om vad den här erfarenheten lärt mig. Vid det intervjutillfälle som ledde till anställning så fokuserade jag mycket mer på vad _jag_ lärt mig om mina behov. Att jag lärt mig att jag gärna jobbar självständigt men inte ensam, att jag lärt mig att alla inte kan passa överallt, att jag lärt mig att aldrig mer ta ett jobb där jag bedömer att jag inte har tillräckliga resurser till förfogande för att lyckas... Det leder till att jag kan vara ärlig - men ändå positiv.

Och faktiskt är det så att jag suttit och tänkt ut vissa formuleringar som stämmer med vad jag känner. Eller suttit och suttit - egentligen har jag ju ältat dem med min partner och mina vänner. Men det är egentligen samma sak.

Självklart gör tiden sitt för att det ska kännas lättare. Ju längre jag jobbat på mitt nuvarande jobb (där jag trivs!) desto mer bleknar de hemska minnena av den där grå korridoren med de tjocka väggarna där människorna var som isstoder *ryser*.

Trots att jag fortfarande har mardrömmar om tiden på den där arbetsplatsen (där jag blev utsatt för rätt allvarliga trakasserier), så kan jag nu berätta om det på ett sakligt, öppet sätt och utan att börja gråta eller bli för känslomässig. Och det har jag verkligen övat på, det har _inte_ kommit av sig själv!
 

Tänker igen...

Skrivet av  Korall
...eftersom jag nu var den som lämnade en lång förberedelselista *s*.

Vad jag egentligen vill säga är att jag tror på att visualisera att det går bra! Jag personligen gör det bäst genom att försöka förbereda mig så gott det bara går, men det är ju så klart personligt. Jag är jädrigt förberedd, men vet också att jag gör mig väldigt bra i den situationen, antagligen eftersom jag har lätt att uttrycka mig men också för att jag är genuint nyfiken på de flesta arbetsplatser och dem som jobbar där. Intresserad, alltså - vilket ju du är av det jobb du söker så klart!

Jag vill så klart hålla med de andra som svarat om att det viktigaste är att man känner att man trivs och kommer till sin rätt. Jag tror dock att förberedelse kanske kan göra att man slappnar av lite mer och inte är så rädd för att få "fel" frågor, och därmed kan lyssna lite mer och vara lite mer närvarande i stunden.
 

Tack för alla tips!

Skrivet av  Sanna©
Imorgon gäller det... *nervös*
Skriver och berättar hur det gick eller hur jag _tror_ att det gick ;-)