Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

A-kassa om det finns föräldradagar kvar?

Skrivet av Cilla
Är det någon som vet ifall man får gå på a-kassa om man har föräldradagar kvar? Anledningen till att jag frågar är att det nu är dags för min sambo att överlåta x antal dagar till mig eftersom "mina" snart är slut. Jag söker febrilt jobb men har inte hittat nåt (och jag vill verkligen ut i arbetslivet!). Om han nu "vägrar" att överlåta sina dagar - vad händer då? Får jag gå på a-kassa då? Inte för att jag har någon lust alls att gå hemma om han är pappaledig men då kanske jag kan sitta på arbetsförmedlingen om dagarna och söka jobb..... Nån som vet hur det funkar?
Svar på tråden: A-kassa om det finns föräldradagar kvar?

Ingen kan ju tvinga er att överlåta dagar

Skrivet av  Bea m. Vincent & Herman
så visst får du gå på a-kassa om din sambo är föräldraledig. Så gjorde vi med första barnet. Jag tom överlät dagar på min sambo och var arbetslös medan har tog ut FP. Nu fick jag jobb ganska snabbt den gången så vi var inte hemma samtidigt så länge.
 

Hmm, menar du...

Skrivet av  Kicki
Att om jag har föräldrardagar kvar så får jag ingen a-kassa? Verkar ju sjuk i och med att jag vill spara dem, det är ju liksom 7 år kvar innan de går ut.

Tacksam för svar!
 

Vissa a-kassor beviljar inte a-kassa

Skrivet av  Bea m. Vincent & Herman
om barnet är under 1 år och andra föräldern inte är föräldraledig. men att inte få a-kassa bara för att man har FP-dagar kvar ananrs har jag aldrig hört talas om.
 

Jag har

Skrivet av  Signe
föräldrardagar kvar. 4 st tror jag det är och det är inte ens någon som har frågat om den saken.
 

Du får a-kassa bara du har barnomsorgen fixad

Skrivet av  S.G
Ni måste ha barnomsorg, det kan vara kommunalt eller privat men ni måste uppge att ni har ngn som kan ta barnet om du får jobb och din sambo inte skall vara föräldraledig. Barn under 1 år kan man inte sätta på dagis men man kan ju ha privat omsorg.
 

Artiklar från Familjeliv