Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Blir lite sur...ang nyheterna idag

Skrivet av Marre
Såg på nyheterna imorse och då tog de upp problemet med högskoleutbildade invandrare som inte är arbetslösa eller jobbar med saker de inte är utbildade till. Visst det är tufft för dem också...

Men ALDRIG nämns det någon gång på nyheter/ i tidningar om vi svenskar som satsar år och pengar på högskolestudier men som inte får nåt jobb efteråt. Vi får också gå arbetslösa länge eller ta enklare jobb tex sitta i kassa eller nåt.

Jag har betalat av på mitt studielån i flera år...ett studielån som jag än så länge inte haft nån nytta av eftersom jag inte fått nåt jobb...
Svar på tråden: Blir lite sur...ang nyheterna idag

Tänkte precis

Skrivet av  Signe
samma tanke igårkväll när jag såg reklaminslaget på tv4:a. Det kommer inget brev i min brevlåda heller.
Har ett helsvenskt förnamn och ett finskt lite ovanligt efternamn, kanske jag platsar i facket?
De enklare jobben är inte heller lätta att få, överkvalificerad som säkerligen sticker så fort något annat dyker upp.
 

Fast

Skrivet av  Lotta
nu är det ju så att invandrare enligt statistiken diskrimineras strukturellt så att säga.

Självklart finns det "svenskar" som inte heller får jobb, men menar du att det är rätt att infödda ska få jobb före utlandsfödda som också är svenska medborgare? Ska inte alla ha samma chans? Ska det fungera som idag att det finns ett A-lag och ett B-lag?

Hur motiverade tror du då att invandrare blir att ta sig ur socialbidragsträsket och börja dra in pengar åt statskassan istället för att kosta pengar?
 

Nej

Skrivet av  Marre
Nej det var inte alls så jag menade.

Det som retar mig är att vi högutbildade arbetslösa svenskar inte uppmärksammas alls. Att vi har stora problem att ta sig in på arbetsmarknaden trots flera års utbildning på högskola & universitet.
 

Jag förstår fortfarande inte

Skrivet av  Lotta
Du retar dig på att man inte gör ett TV-program om hur svårt det är generellt för Svenskar i allmänhet att ta sig in på arbetsmarknaden efter högskoleutbildningen. Jaha, och? Stackars akademiker, men det är ju ett helt annat program.

Det intressanta med detta program är ju att några har det ännu svårare än andra på grund av strukturell främlingsfientlighet. Det är djupt orättvist och hör inte hemma i ett modernt samhälle. Det är det som är poängen, och har man problem med det så undrar jag vad det är man är ute efter.
 

Förstår inte heller, faktiskt

Skrivet av  maisy
Det är ett väl känt faktum att invandrare diskrimineras på arbetsmarknaden. Till och med inom de yrken där det behövs folk finns det arbetslösa invandrare med adekvata utbildningar, men de får inget jobb p g a sin bakgrund.

Jag förstår faktiskt inte på vilket sätt det kan jämföras med din situation? Visst, ni är arbetslösa båda två (eller allihop) men på olika grunder. De p g a att de kommer från fel land, du för att du valt en utbildning som det just nu inte finns någon marknad för. Det är inte helt jämförbart tycker jag.
 

Det jag tänkte på

Skrivet av  SH
är att det finns ju faktiskt så många fler grupper som diskrimineras på arbetsmarknaden, som det inte pratas lika mycket, eller lika högt om.

T ex homosexuella, kvinnor, småbarnsföräldrar, gravida. Det skulle jag vilja att det togs upp lite mer i media!
 

Det ena

Skrivet av  Lotta
utesluter väl inte det andra. Jag tycker att tidningarna och media är riktigt bra på att ta upp diskriminering mot alla de grupper du nämner.
 

Artiklar från Familjeliv