Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur många jobbar heltid?

Skrivet av Nytt jobb???
Hej på er! Jag har aldrig skrivit inläg på denna sidan, men jag har en liten undran... Min son är 4½ år och på hans dagis så går de flesta barnen hem innan kl.16. På mitt nuvarande arbete kan jag lyckas gå hem vid 16 och hämta honom, men nu har jag varit på anst. intervju på ett nytt jobb där tiderna är 8-17.. vilket skulle innebära att min son får vara på dagis från ca.7.45 till 17.15..ganska långa dagar.
Men jag undrar då över hur många som egentligen arbetar heltid, hur får man annars ihop tiderna? Har de flesta flextider så att dom kan hämta barnen tidigare, eller jobbar ni 80% eller liknande?
Jag vet inte hur jag ska göra..för jag vill verkligen ha det nya jobbet...men, det innebär att jag antagligen kommer hämta min son sist av alla på dagis..och det känns riktigt illa! Jag är ensamstående med min son, så därav har jag ingen hjälp de veckor som han är hos mig.. Vad gör man? Hur löser man detta? Nya jobbet har betydligt mycket bättre lön..men, är det värt det..min son är ju så liten ännu! Vad säger ni? Någon som är i samma sits?
Svar på tråden: Hur många jobbar heltid?

Ja

Skrivet av  A
Jag är ensam med ett barn och jobbar heltid (av ekonomiska skäl). Jag har förhandlat mig till att få göra timmar hemifrån, vilket innebär att jag kan lämna vid 8 och hämta vid 16. Men det beror ju helt på vilken typ av jobb du har, förstås...
 

Jag

Skrivet av  Maja G
arbetar heltid (8-17) och hatar det! Men jag hatar också att inte jobba och inte ha pengar så vad gör man? Nu får jag cirka en timme kvalitetstid om dagen med min dotter, alldeles alldeles för lite men som det är nu har jag inget val. Hade jag ett val skulle jag inte tveka en sekund att arbeta mindre, visst jag skulle tjäna mindre pengar men tiden med dottern skulle göra att det var värt det. Tyvärr har jag inte möjlighet att gå ner i tid än men så fort jag kan så ska jag göra det.
 

Inte värst att vara sist

Skrivet av  Elanor
Jag har nästan alltid jobbat heltid och dessutom haft riktigt långa arbetsresor. Många gånger har mina barn hämtats sist på dagis. Jag har kommit sådär vid halvsex-tiden, en enda lampa har lyst på hela dagiset - och där har mina barn suttit i knä på en fröken, som haft tid att läsa saga bara för dem. Det har varit lugnt och tyst och barnen har fått bli riktigt ompysslade. Jag kan faktiskt inte säga att jag haft något dåligt samvete för det! - Den här tävlingen vem som är bästa mamman (=hämtar först) leder till stress och dåligt samvete. Kan du se det på det sättet, tror du?

Inte värst att vara sist på dagis, alltså, värre att ha en stressad och missnöjd morsa.
 

Handlar inte om någon tävling

Skrivet av  A
För mig handlar det absolut inte om att tävla om att hämta först eller att vara bättre än någon annan. Jag MÅR helt enkelt bättre av att ha några fler timmar per dag med min dotter, om möjlighet finns.
 

Nja..

Skrivet av  Nytt jobb???
Det är väl lite som så att man vill kunna hämta sonen i lugn och ro..inte stressa med middag och sådant..och ha den här känslan av att man bara hinner hem innan sonen ska gå och sova. Men, visst, man känner sig ibland lite usel när alla andra barn blir hämtade låångt innan ens eget barn.
Kluvet det här...
 

Vår son blir

Skrivet av  anette
4 i januari och han sover fortfarande middag på dagis. Han är uppe till 21-22 på kvällen och det är ju bra att man hinner träffas lite innan han ska sova.
 

förslag...

Skrivet av  gladan
hej vän, vad jag tror har man rätt att gå ner till 75 % på jobbet så länge barnet är under åtta år, så du kan ju ta det nya jobbet och när du är fast, gå ner i tid? annars tror jag inte du ska ta jobbet, bra lön är inte allt, men ens barn är barn en så otroligt kort tid att man behöver all tid i världen att njuta av dom, inte skjutsa hämta mata natta, utan njuta! alla har inte möjlighet till det, men tänk på din magkänsla, vad vill du? hur tror du ni ska leva för att ni båda ska må bra? han är 4 o ett halvt år? om ett o ett halvt år börjar han förskolan, och sen börjar skolan och då kan du ju öka din arbetstid? frsök att norpa åt dej så mycket tid med pojken som du bara kan, jag lovar du har igen det när du blir gammal o tänker tillbaka på när han var liten och hur du gjorde...det finns alltid jobb nånstans som passar alla, fast ibland gömmer dom sig väl...men tänk det finns tusen arbeten men bara en son! lycka till
 

så sant!

Skrivet av  Nytt jobb???
Det låter som en bra idé, har funderat i samma tankegångar under dagen idag.... det gäller att få såå mycket tid som möjligt, man missar så mkt annars med den lille....Jag ska fortsätta överlägga om detta :)
 

Vi jobbar båda

Skrivet av  anette
mer än heltid. Sonen är på dagis 8.30-17.30. Fast då är ju sambon hemma på morgonen fast han egentligen skulle behöva börja tidigare. Men det får lov att bli så eftersom flickorna inte fixar att göra sig klara själva.
 

Artiklar från Familjeliv