Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ni som är lärare kan ni svara på det här...

Skrivet av Kaske 50-75%
Jag är utbildad lärare(åk 4-6)och har tidigare arbetat heltid som lärare, men har under 7 år sysslat med annat. Jag är alltså lite ringrostig på hur arbetet nu är upplagt i skolorna...
Eftersom jag funderar på att börja arbeta deltid (50-75%) som lärare så funderar jag på några saker - berätta gärna fritt om hur det är på era skolor, men det här är några av mina funderingar:
Hur förläggs arbetstiden på era skolor när man arbetar heltid respektive deltid? Tidigare var det ju usk:en som styrde det mesta...
Hur mycket hinns med under dagen på arbetsplatsen och hur mycket arbete blir det på kvällar och helger.
Hur mycket undervisningstid blir det ungefär för en heltid resp halvtid?
Känns det som om det blir en deltidstjänst om man går ner till deltid - eller brukar hela dagen ändå gå till skolarbete, konferenser osv?
Man kan förstås inte kräva att få arbeta från t ex 8 - 13 varje dag, men hur har ni löst det som vill arbeta halvtid pga barn eller annan orsak?
Vad ligger lönen på nuförtiden för en grundskolelärare? Det är ju olika i hela landet, men jag skulle ändå bli glad att få en indikation på det. (Jag är 40 år och vet inte vad jag törs begära om jag går tillbaka...)
Svar på tråden: Ni som är lärare kan ni svara på det här...

usk

Skrivet av  Åsegåse
finns ju inte längre, påstås det, men i varje kommun brukar det finnas ett riktvärde i alla fall. På min nuvarande arbetsplats ligger undervisningstiden på 1100 minuter i veckan, på min förra låg den på ca 900, så det skiljer ganska mycket mellan kommunerna. Jobbar du heltid har du ca 35 timmars arbetplatsförlagd tid, sedan förväntas du göra ytterligare 10 timmar på valfri plats. Mina 35 timmar går till undervisning, föräldrakontakter, konferenser, rastvakter, samplanering med kollegor, olika ansvarsområden och lite för- och efterarbete (tex kopiering). Med andra ord blir det en hel del arbete på kvällar och helger. Jobbar man tex halvtid har man 35/2=17,5 timmars arbetsplatsförlagd tid och 5 timmar hemma. Ingångslönerna ligger på ca 20000 idag, så under det bör du inte lägga dig!
 

Nu fick jag reda på

Skrivet av  EC
mycket!

Tack för att du berättade hur det är hos er!
 

Artiklar från Familjeliv