Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Löneproblem...

Skrivet av mesen
Har tackat ja till ett jobb som känns väldans bra.
Det negativa är att jag nog var lite mesig när jag skulle ge löneanspråk. Bollade över frågan om hur mycket de kan tänka sig att erbjuda mig. Till svar fick jag lönen som är en lägstanivå i mitt yrke (16500). Men chefen skulle kolla upp det och ringa mig och ge besked om vad de kan erbjuda mig.
I all hast när jag tackar ja till jobbet så säger han att lönen kommer att bli 16500. Sedan skulle de skicka hem anställningspapprerna och det är några veckor kvar innan jag börjar den nya anställningen.
Jag har ju egentligen accepterat lönen eftersom jag inte sa varken bu eller bä när jag fick besked, eller?
Kan man fortfarande försöka löneförhandla eller är det kört nu? För jag har ju inte skrivit på några papper än.
Hur kan jag göra nu? Känner mig rejält missnöjd med lönen när jag fått smälta allt...
Svar på tråden: Löneproblem...

Ingen som vet?

Skrivet av  mesen
 

Ja du

Skrivet av  B
Du tackade ju ja till jobbet, kanske skulle ha tagit upp lönefrågan först? Så det är väl kanske inte läge att förhandla just nu. Men de flesta företag har ju lönerevision på våren, inte så långt dit. Nu brukar man på många ställen inte få vara med i den revisionen om man är anställd andra delen av året innan, men jag tycker att du kan ta upp frågan med nya chefen och fråga om du kan få lönerevision då när du har visat vad du går för. Ett annat alternativ är om du har provanställning, att be att få omförhandla vid provanställningens utgång.

Lycka till!
 

ska man be

Skrivet av  sk
om den löneförhandlingen redan när man börjar eller tar man den ett tag innan provanställningen går ut? har oxå börjat nytt jobb och är inte jättenöjd över min lön, men jag resonerar som så att det är lättare att förhandla efter ett halvår när man fått visa hur duktig och oumbärlig man är:-)
 

Artiklar från Familjeliv