Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Det var någon som skrev förut...

Skrivet av Snart arbetslös
om man var sjukskriven sammanhängande i 112 dar så slapp man avstängnigen på 40 dar till a-kassan. Stämmer detta, eller har jag missuppfattat. På facket sa de nämligen inget om detta då jag frågade.
Svar på tråden: Det var någon som skrev förut...

Det stämmer

Skrivet av  Kumikameli
En avstängning får inte göras mer än 112 kalenderdagar, så ifall du säger upp dig och sen är sjukskriven i mer än 112 kalenderdagar får de inte stänga av dig sen. Karensen på fem dagar kommer man dock inte ifrån.

Av ren nyfikenhet undrar jag hur du kan veta/tro att du kommer att vara sjuk i mer än 112 dagar, men sen vara fit för arbetssökande igen? Är man arbetssökande är det tom svårare att få sjukskrivning godkänd än om man har ett arbete. Har man ett arbete kan man bli sjukskriven om man inte kan utföra just de arbetsuppgifterna (inte hur lång tid som helst, men...) Är man arbetssökande måste man vara oförmögen att ta _något_ arbete överhuvudtaget för att ha rätt till sjukpenning.
 

Jag har skrivit om det

Skrivet av  Snart arbetslös
tidigare. Saken är den att jag är sjukskriven. Har varit sjukskriven sen början på september och sa upp mig i mitten av oktober. Är i allafall sjuskriven ca en månad till, men det beror ju på hur jag mår och vad den anser som hjälper mig med det jag har problem med.
Men jag var ju sjukskriven innan jag sa upp mig, så de dagarna räknas kanske inte in i de här 112 dagarna? Jag kommer förmodligen inte att känna mig fit för arbetsökande på länge, men samtidigt tycker de kanske inte jag bör vara sjukskriven så mycket längre och då är det ju bara för mig att gå till arbetsförmedlingen och ta avstängningen och börja söka jobb i allafall. Men jag vill ändå veta och ta reda på saker o ting utifall att jag ändå blir sjuskriven året ut.
 

Artiklar från Familjeliv