Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Utan löneförhöjning under mammaledighet???

Skrivet av Sassa
Var på jobbet i dag å hälsade på. Har varit mammaledig sedan januari 2004. Precis innan jag åkte hem fick jag reda på att de andra har fått nya löner.
Är det någon som vet vad som gäller när man är mammaledig? Har arbetsgivaren rätt att inte höja lönen pga att man är föräldraledig?
Svar på tråden: Utan löneförhöjning under mammaledighet???

Ja

Skrivet av  enni
Tyvärr beror det på avtalet och var du arbetar. Min arbetsgivare tvingades in i ett sådant avtal och jag fick löneförhöjning. Min kompis fick förhandla ny lön innan hon återgick i tjänst och andra får bli kompenserade först i nästa avtal.
 

Finns det

Skrivet av  Kumikameli
ett gällande avtal med en lägstanivå, så gäller det även dig. Annars har man aldirg någon absolut rätt till löneförhöjning.

Däremot är det olagligt att diskrimenar ngn pga föräldraledighet, men det är svårt att bevisa.
 

Jag har förstått

Skrivet av  Fiery
Det som gäller är att dom inte får ge dig mindre höjning än den höjning du hade förtjänat om du jobbat istället för varit hemma med barn.

Dvs, om du har fått en viss lönehöjning under tidigare år ska din arbetsgivare ge dig samma igen det år du inte är där.

Men men, det är nog en solskenshistoria, själv förväntar jag mig nada, varför skulle mitt företag uppmuntra mig att vara kvar när jag inte är där? :)
 

tack för era svar!

Skrivet av  Sassa
Hmmm jag ska nog ta kontakt med chefen och fråga vad som gäller just mig! Kram
 

Artiklar från Familjeliv