Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ge mig tips...

Skrivet av musen *arg*
Jag har en kille som jobbar de 25% jag inte jobbar (jag jobbar 75%). Han är helt ny på tjänsten och han väl jobba en knapp månad själv innan jag kom och tog tillbaka min tjänst.

Nu tar han varje chans han får att komma och jobba med "mina" arbetsuppgifter. Han missköter den tjänsten han har på 75% och ängnar sig åt att fixa saker som har med mitt att göra på den tiden också. Detta stör mig så oerhört.

Inte nog med det så tar han varje chans att tillrättavisa mig och påpeka att jag inte får göra så, eller glömma det. *arg* Jag har jobbat med det jag gör nu i 6 år och INGEN SKA FÖR F-N KOMMA OCH SÄGA ÅT MIG VAD JAG SKA GÖRA!!!! Ursäkta att jag skriker men det är så skönt att få skriva av sig om detta som går mig på nerverna.

Nu är jag en liten fegis och har ganska svårt att tro på mig själv i situationer som denna. Jag vill ju be han skärpa sig och hålla sig på sin kant men det är lixom inte min stil. Nu häromdagen pratade jag lite med hans andra chef och fick höra en hel del. han snackar skit om mig och pratar om att jag minsann har 6 veckors betald semester men jobbar aldrig över och sitter bara och surfar. Tilläggas kan ju att jag har inte tid att surfa och jag jobbar in både på raster och luncher. Sen måste jag gå vid tre för jag har ett barn att hämta på dagis. Åh vad jag har lust att säga vad jag hört att han sagt och bara ställa honom mot väggen.
MEN det vågar jag inte. Jag är feg och det hatar jag!

Ge mig tips på hur jag ska sköta den här situationen?!?
Svar på tråden: Ge mig tips...

Du måste nog

Skrivet av  P
övervinna din feghet och prata med honom. Tänk igenom kvällen innan vad du ska säga..vad han kan svara osv.
Om du INTE gör det här så får du finna dig i att han kommer att ta din plats mer och mer..tränga undan dig..till slut så har han ditt jobb!
Lycka till!
 

En kommentar

Skrivet av  Maja
Raster och luncher får man inte arbeta in, det borde din Arbetsgivare veta. Det strider emot Arbetstidslagen. Efter 5 timmars arbete har man rätt och ska ta en rast.
 

Om raster och dylikt

Skrivet av  Maja
15§
Med raster förstås sådana avbrott i den dagliga arbetstiden under vilka arbetstagarna inte är skyldiga att stanna kvar på arbetsstället.

Arbetsgivaren skall på förhand ange rasternas längd och förläggning så noga som omständigheterna medger.

Rasterna skall förläggas så, att arbetstagarna inte utför arbete mer än fem timmar i följd. Rasternas antal, längd och förläggning skall vara tillfredställande med hänsyn till arbetsförhållandena.



16§
Raster får bytas ut mot måltidsuppehåll vid arbetsplatsen, om det är nödvändigt med hänsyn till arbetsförhållandena eller med hänsyn till sjukdomsfall eller annan händelse som inte har kunnat förutses av arbetsgivaren. Sådana måltidsuppehåll räknas in i arbetstiden.



17§
Arbetsgivaren skall ordna arbetet så att arbetstagarna kan ta de pauser som behövs utöver rasterna.

Om arbetsförhållandena kräver det, får i stället särskilda arbetspauser läggas ut. Arbetsgivaren skall i så fall på förhand ange arbetspausernas längd och förläggning så noga som omständigheterna medger.

Pauser räknas in i arbetstiden.

Källa: http://www.av.se/regler/arbetstidslagen/kapitel6.shtm