Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

arbetssökande och a-kassa Fråga

Skrivet av arbetslös-snart
Jag ska skriva in mig på arbetsförmedlingen när jag blir utan jobb snart. Men, vad behöver de på a-kassan då? Arbetsgivarintyg från mitt senaste arbete och något jag får från arbetsförmedlingen som visar att jag är inskriven där också, men vad mer?
Svar
Svar
Det är precis som du skriver, det räcker med Arbetsgivarintyget och anmälan från Arbetsförmedlingen till a-kassan. Hade du studerat eller varit föräldraledig innan din arbetslöshet (under en 12 månaders period bakåt i tiden) så hade du behövt ett studieintyg från CSN (Komvux eller liknande) eller ett intyg från Försäkringskassan på att du har varit föräldraledig och hur du tagit ut ledigheten. Men nu var du ju inte det, eller?
Skrivet av  Maja
nej jag
har inte varit föräldraledig, däremot har jag studerat, slutade innan jul förra året. Måste jag bifoga intyg från skolan när jag skriver in mig på arbetsförmedlingen i mitten av november då?
Jag har ju jobbat extra när jag pluggade så jag har ju timmar på arbetsgivarintyget från förra året också?
Skrivet av  anko
öh
ja, det är alltså samma jänta trots annat nick. :)
Skrivet av  anko-arbetslös-snart
Svar
Måste och måste vet jag inte, men jag har för mig att det ska vara under en 12 månadersperiod bakåt i tiden och om du då studerade vid jul förra året, och även arbetade extra, så bör du ha fått ett intyg från skolan du studerade på att du har studerat, ett sk studieintyg. Har du inte fått ett sådant intyg? Ta en kopia på det och skicka med till a-kassan isf. Plus ditt arbetsgivarintyg också, och anmälan från Arbetsförmedlingen.
Skrivet av  Maja
okej
då vet jag vad som behövs. Tack för hjälpen! :)
Skrivet av  anko snart arbetslös
Ursäkta
men jag vill fråga. Planerar du fortfarande att åka på långväga semester och sen åka till England?

Du har ju skrivit flera ggr på andra Snack att du säger upp dig för att åka på långresa (var det Thailand?) Då kan du ju knappast räkna med få A-kassa?

Har du en vettig förklaring så tänker jag inte anklaga dig för nånting, det är därför jag frågar. Men du kan förlora din rätt till A-kassa om du är anmäld arbetslös, men på resande fot och om du menar att du först ska på lång semester och sen ansöka om A-kassa kan du ju ha hunnit förlora rätten också. Beror på hur länge du är borta.
Skrivet av  Skattebetalare
du behöver en vettig förklaring?
då ska du väl få det...

Jag åker på semester när jag slutat jobbet, sen skriver jag in mig som arbetssökande i Sverige eftersom jag söker jobb. Får jag inget jobb i England så kanske jag kan erbjudas något i Sverige.
Skrivet av  anko-också skattebetalare
Nä, det behöver jag inte
men blir glad för att du svarade. Då slipper jag tro fel.

Sen kan man ju diskutera ifall det egentligen är rimligt om man ska fa skattefinansierad arbetslödhetsersättning om man själv säger upp sig för att åka ut och resa, men det är väl inte olagligt så länge man ändå uppfyller alla kriterier. Kolla det innan du åker bara. Beroende på hur länge du är borta kan du hinna förlora din rätt till ersättning.
Skrivet av  Skattebetalare
Jo, jag ska kolla det
Men eftersom jag har 45+5 dagars karens som alla andra som själva säger upp sig så förstår jag inte varför du tycker det är orimligt...? Ingen har egentligen med att göra VARFÖR jag säger upp mig och någon a-kassa när jag är på semester har jag inte tänkt att få.
Skrivet av  anko-också skattebetalare
Lagen är ju sådan
att a-kassa betalas ut både till den som blivit uppsagd och till den som sagt upp sig själv. Skillnaden är att man som uppsagd inte får den långa karensen som de som sagt uppsig själva får.
Det kan väl inte signaturen "arbetslös-snart" hjälpa eller bli skuldbetyngd för? Menar på att lagen är som den är.

Tycker att det var onödigt att ens ta upp frågan om rimligheten i att få a-kassa, det hade ju inte med saken att göra. Både du och jag och alla andra (de flesta) vet väl att lagen är till för _alla_ som uppfyller a-kassans kriterier om arbetade timmar/månader etc, eller hur?
Skrivet av  Maja
SKRIV IN DIG!!!
Du måste skriva in dig på AF på din absolut första arbetslösa dag!!! Oavsett om du får karens eller inte. Om du skriver in dig efter din resa lär du inte få en spänn. Det får inte finnas några glapp på ens en dag!!!
Skrivet av  Har varit där