Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Frågar igen: Nån som läst journalistikprogrammet

Skrivet av Nillchen
60 poäng i Stockholm?
Har sökt in denna utbildning. Vet att i Lund så består inträdesprovet av nutidsorienteringsfrågor och ett referat. Är det samma i Stockholm? Är inträdesprovet avgörande, eller tittar de lika mycket på meriter och ansökningsbrevet?
Hur tyckte ni att utbildningen var/är? Har ni fått jobb efter? Berätta gärna.
Svar på tråden: Frågar igen: Nån som läst journalistikprogrammet

Har du frågat inne på...

Skrivet av  jojja *slavarbetare*
studera med barn? Där är det många studenter iaf...

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer än att testa och ta kontakt med kåren på det ställe du är intresserad av att läsa så kan de säkert hitta några som läser journalist som kan svara på dina frågor!

Lycka till!
 

japp

Skrivet av  Nillchen
har frågat där med, utan resultat. men tack för tipset att ta kontakt med kåren.
 

Jag har läst i Lund...

Skrivet av  Annika M
och det var för nästan 10 år sedan så mycket har säkert ändrats sedan dess. Då bestod provet av ett språkligt test, en nutidsorientering och ett referat. Referatet vägde tyngst, de övriga uppgifterna var "utslagsfrågor". Det var över 200 sökande och 16 togs in i olika kvoter: samhällsvetenskap, humanioria, naturvetenskap och teknologi. De 20 bästa togs ut till en personlig intervju (4 personer intervjuade mig i ca en halvtimme).

Utbildningen (40 p) var bra. Våra lärare var journalister och vi var mycket ute på olika medieföretag. Jag fick goda kontakter i branschen och hade säkert kunnat få fast jobb. Ganska snart efter utbildningen bytte jag dock bransch - igen - och arbetar nu i förlagsvärlden.

Lycka till!
 

Tack

Skrivet av  Nillchen
för svaret! Har inte fått besked än om jag kommer till provet. Vänstar nervöst på posten varje dag....
lusläser tidningen varje dag för att vara beredd på nutidsorienteringen... vill så gärna!!!
 

Artiklar från Familjeliv